به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف نجفی در سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان اهر که در سالن پیامبر اعظم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به این که تاریخ اهر و قره داغ چیزی نیست که در آذربایجان و ایران آن را کتمان کنیم، اظهار داشت: ستارخان، سردار ملی و شیخ شهاب الدین اهری با آن که در تاریخ کشور افتخار آفرین بودند اما نمی توان کتمان کرد این مفاخر فرزندان اهر و قره داغ بودند.

وی با ذکر اینکه گفته می شود نیروی انسانی ثروت است، اما بنده معتقدم نیروی انسانی خالق ثروت می باشد، افزود: دانش آموز اهری که گفت می خواهم وقتی بزرگ شدم رئیس‌جمهور شوم و به معلم خدمت کنم این نشان می دهد که دانش آموز با ذهن کوچک خود به اهمیت و جایگاه معلم پی برده است.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش افزود: آرزو اولین گام توسعه است چرا که افراد ساکن در مناطق محروم و فقیر همیشه آرزوهای بزرگی دارند و دومین گام توسعه خواستن است.

نجفی، هرگونه سرمایه گذاری و هزینه کرد در امر مدرسه سازی را هزینه در قبله گاه علم و اندیشه توصیف کرد و گفت: کسانی که در راه مدرسه سازی و جذب خیرین مدرسه ساز قدم بر می دارند در واقع توفیق الهی است که شاید نصیب هر کس نشود.

وی با بیان اینکه خیرین در آموزش و پرورش سهم قابل توجهی دارند، گفت: متأسفانه وضعیت بودجه کشور اجازه نداده تا وزارت آموزش و پرورش سهم خود را در امر مدرسه سازی اداء کند و این در حالی است که در کشور حدود ۶۵ هزار کلاس درس تخریبی داریم.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون مشارکت ۵۰ درصدی دولت در امر مدرسه سازی در قابل قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به تصویب رسید که اگر در پروژه ای ۵۰ درصد خیران مشارکت داشته باشند، ۵۰ درصد دیگر آن را دولت پرداخت می کند.

یوسف نجفی با تأکید بر اینکه سال گذشته میزان تعهد خیرین در کشور ۸۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت، گفت: در لایحه بودجه سال جاری بر اساس سهم تحقق یافته خیرین در امر مدرسه سازی را پیش بینی کرده ایم تا اگر خیرین نتوانستند پروژه را به اتمام برسانند، ۵۰ درصد هزینه پروژه را دولت پرداخت کند.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که دولت به تنهایی نمی تواند از عهده تمامی مشکلات برآید و نیاز به مشارکت خیرین دارد اما در عین حال که خیرین دولت را یاری می دهند ولی این اقدام آن ها از آثار معنوی بالایی برخوردار است.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش از تحصیل دانش آموزان در ۹۸۰ کلاس خشتی و گلی در استان های کشور خبر داد و گفت: علاوه بر مدارس خشتی و گلی، در سطح کشور ۷۰۰ کلاس کانکسی داریم و تعداد کلاس های درس کَپَری ۱۵۰ مورد است که به خاطر مهاجرت روستائیان و عدم وجود امکان توسعه نمی شود مدرسه در برخی از این مناطق ساخت.

نجفی افزود: توصیه ما به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور این است که مشارکت های خیرین را در امر مدرسه سازی به سمتی سوق دهد تا در آینده مدارس پابرجا بماند، این در حالی است که در گذشته در برخی مناطق مدارسی احداث شده که اکنون به دلیل نبود دانش آموز بلااستفاده مانده است و حال به عنوان انبار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش وظیفه رسیدگی به ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش و ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور دارد، گفت: بودجه ای که برای وزارت آموزش و پرورش در مجلس تعیین می شود عمده آن صرف پرداخت حقوق و مزایای معلمان و پرسنل اداری می شود و تنها بخش ناچیز برای اجرای پروژه های عمرانی می‌ماند به‌طوری که

این مقام مسئول با اعلام اینکه سال گذشته بودجه آموزش و پرورش که در مجلس تصویب‌شده بود تنها ۵۰ درصد آن تخصیص یافت، اضافه کرد: سال گذشته هر اندازه که در حوزه مدرسه سازی کشور ساخت و ساز انجام یافته ۵۰ درصد آن متعلق به خیرین و ۵۰ درصد نیز متعلق به دولت بوده است و اگر از ابتدای انقلاب تاکنون سهم خیرین را در ساخت و سازها حساب کنیم حدود ۳۰ درصد می شود.

نجفی خطاب به معلمان کانکسی و کادر پرسنل شهرستان اهر، اظهار کرد: به معلمانی که در مدارس کانکسی شهرستان اهر تدریس می کنند و هم پرسنل آموزش و پرورش اهر تشویقی از سوی وزارت آموزش و پرورش می دهیم و همچنین معادل مبلغی که در جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان اهر جمع آوری می شود نیز از منابع وزارت آموزش و پرورش برای رفع نیازهای آموزشی این شهرستان تخصیص می یابد.

وی در پایان در پاسخ به این که سرانه مدارس شهرستان های اهر، هریس و خواجه بسیار کمتر از انتظار تخصیص یافته است، یادآور شد: ان شاالله به زودی سه برابر سرانه مدارس برای مدارس شهرستان های اهر، هریس و خواجه پرداخت می شود.