به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی محمودی از تکمیل مرکز دفع پسماند شهرداری های تابع شهرستان با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده خبر داد و گفت: این مرکز هفته محیط زیست امسال افتتاح می شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند، بر لزوم اخذ بهترین تصمیم ها برای مدیریت مشکل انباشت پسماندهای شهری و روستایی به عنوان ضرورت تامین سلامت و بهداشت مردم تاکید کرد و گفت: ایجاد مرکز دفع پسماند شهرداری های تابع شهرستان هریس قدم بزرگی برای رفع معضل پسماند شهرستان در چند سال آینده است.

فرماندار هریس افزود: با توجه به امکان افزایش ظرفیت سلول های لندفیل مرکز پسماند به ۱۸ مورد، خواستار ارایه گزارش پیشرفت فیزیکی از طرف شهرداری هریس به اداره محیط زیست شهرستان جهت اختصاص اعتبارات لازم برای افزایش ظرفیت این مرکز شده ایم.

محمودی همچنین با اشاره به اینکه سامانه تفکیک زباله همزمان با افتتاح این مرکزعملیاتی خواهد شد، گفت: این سامانه برای کاهش پسماند قابل دفن و ایجاد منبع درآمدی پایدار ضروری است و دراین راستا فرهنگ سازی پاکسازی طبیعت از زباله ها توسط دانش آموزان، دانشجویان و نهادهای مردمی عملیاتی می شود.

وی در خصوص لندفیل (محل دفن پسماند) بخش خواجه نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه شهر خواجه در ۵۰ کیلومتری تبریز و مرکز پسماند هریس واقع شده است لذا اخذ مجوز از محیط زیست استان برای احداث لندفیل مستقل در شهرخواجه میسر نخواهد بود.

فرماندار شهرستان هریس در ادامه با اشاره به وظایف شهرداری در خصوص جمع آوری و ساماندهی نخاله های ساختمانی در سطح شهرستان اظهار داشت: شهرداری ها با هماهنگی اداره راهداری وحمل و نقل جاده ای باید نسبت به تعیین یک محل مناسب جهت ساماندهی و انتقال نخاله های ساختمانی اقدام و حاشیه های جاده های مواصلاتی شهرستان را از تجمع نخاله های ساختمانی پاکسازی کنند.

علی محمودی یکی از اساسی ترین راه های کاهش معضلات زیست محیطی در سطح شهرستان را آموزش ، فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم در حوزه محیط زیست دانست و عنوان کرد: با استناد به مکاتبات دهیار و مسئول خانه بهداشت روستاهای تابعه شهرستان هریس، از شبکه بهداشت و درمان شهرستان درخواست میکنیم در خصوص برخورد قانونی با افراد ناقض بهداشت محیط روستایی و پاکسازی محیط روستاها از پسماند دامی و پساب خانگی اقدام کند.