دکتر اسماعیل جبارزاده در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، تصریح کرد: تمام شهرداران باید نسبت به شناسایی ساختمان‌های مشکل‌دار و فاقد ضوابط لازم اقدام و از ابزارهای قانونی برای پیشگیری از حوادث مشابه استفاده کنند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی از دستگاه‌های اجرایی استان در موضوعات مختلف، گفت: اگر در این زمینه مقاومتی در برابر اجرای قانون صورت گیرد مطمئنا دستگاه قضایی در کنار مجریان قانون خواهد بود.

جبارزاده با بیان این که تمهیدات لازم در مورد ایمن‌سازی بازار تاریخی تبریز از یک سال گذشته آغاز شده است، گفت: این موضوع باید در همه مراکز تجاری، اقامتی و آموزشی هم مورد توجه قرار گرفته و اگر خطری احساس می‌شود بلافاصله اعمال قانون شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که تصرف در مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها خلاف قانون است، از شرکت آب و منطقه‌ای خواست این نقاط را به عنوان نقاط ممنوعه برای ساخت و ساز شناسایی و معرفی کرده و در صورتی که قبلا ساخت و سازی در مسیل‌ها صورت گرفته نسبت به بازگشایی آنها با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام کند.

وی همچنین با اشاره به خطرات زباله‌های بیمارستانی برای سلامت مردم، از دانشگاه تبریز خواست با تشکیل کمیته کارشناسی، مکان‌یابی نخاله‌گاه پسماندهای بیمارستانی در شهر تبریز و سایر شهرهای استان را از نظر علمی بررسی و اعلام نظر کند.

جبارزاده از اداره کل پدافند غیرعامل استان نیز خواست بر روند اجرای موضوعات مطرح شده نظارت و عملکرد دستگاه‌ها را در این زمینه رصد کند.

وی با قدردانی از تلاش‌های سردار جهانسری در راستای تبیین مفاهیم پدافند غیرعامل در جامعه، گفت: با تلاش‌های ایشان و سایر دستگاه‌ها، امروز این مقوله از غربت خارج شده و پدافند غیرعامل جایگاه خود را به عنوان عامل حفظ و مراقبت از جان و مال مردم در زمان صلح پیدا کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی، اعطای گرید پدافند غیرعامل به ۱۰ شرکت فنی و عمرانی در استان را اولین قدم در راستای تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استان ذکر کرد و از اداره کل راه و شهرسازی استان خواست هماهنگی لازم را با این شرکت‌ها انجام دهد.

جبارزاده با اعلام تشکیل انجمن علمی پدافند غیرعامل در آذربایجان شرقی و معرفی اعضای هیات مدیره این انجمن، یاد و خاطره شهید ذاکر حیدری از پایه‌گذاران این انجمن و مدرس پدافند غیرعامل در استان را گرامی داشت.

وی خواستار همکاری این انجمن با دانشگاه‌های استان برای فراهم کردن پایه علمی لازم برای اقدامات مجموعه پدافند غیرعامل شد.

جبارزاده از صدا و سیمای استان نیز به خاطر پخش برنامه‌هایی در خصوص تبیین پدافند غیرعامل در بین عموم مردم قدردانی و ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند، دغدغه مسوولان این حوزه در خصوص آگاه‌سازی مردم رفع شود.

وی همچنین مقابله با آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی را از مهم‌ترین بحث‌های پدافند غیرعامل عنوان و بر همکاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مرتبط با مباحث فناوری با قرارگاه سایبری پدافند غیرعامل تاکید کرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی هم در این نشست با تاکید بر این که بستر رودخانه‌ها امکان واگذاری ندارند، گفت: اگر پروانه‌ای در بستر و حریم رودخانه صادر شده، خلاف قانون بوده و باید کارگروهی از متولیان دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده و رفع این موضوع در دستور کار پدافند غیرعامل قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مظفری با بیان این که برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار سیلاب نیازمند تدبیر قبل از وقوع بحران هستیم، افزود: سازه‌های موجود در مسیل‌ها باید شناسایی شده و قبل از هر حادثه‌ای این سازه‌ها جابه‌جا شوند.

وی همچنین دخالت شورای پدافند غیرعامل استان در زمینه اصلاح ساختمان‌های شبیه به پلاسکو را ضروری دانست و ابراز داشت: قانون، وظایف را بر عهده شهرداری قرار داده و باید نسبت به اصلاح یا تخریب چنین ساختمان‌هایی اقدام کند.