به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن یحیوی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان ورزقان با حضور دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی، افزود: در معدن طلای اندریان نیز عمده فعالیت های عمرانی و فیزیکی انجام شده است و شرکت سرمایه گذار در حال اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست به منظور آغازعملیات استحصال و فراوری طلا است.

فرماندار ورزقان تصریح کرد: استحصال سنگ آهن در بخش خاروانای شهرستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز کلید خورده و شرکت سرمایه گذار درحال اخذ مجوزهای لازم است.

وی گردشگری را یکی از توانمندی های شهرستان در راستای توسعه دانست و گفت: زیرساخت های اولیه در مناطق نمونه گردشگری شهرستان به ویژه مناطق نمونه گل آخور و حماملو توسط میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شده و اکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری در این مناطق هستند.

فرماندار ورزقان سد حاجیلار را یکی از پروژه های کلیدی شهرستان برشمرد و اظهار داشت: با بهره برداری از این سد آب شرب شهری و روستایی شهرستان و آب مورد نیاز کشاورزی و صنایع شهرستان تامین خواهد شد.

وی پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان را کلید توسعه شهرستان عنوان کرد و گفت: در ۵ ماه گذشته به لطف وحدت و همدلی که در شهرستان حاکم شده و تامین مالی شرکت مس بیش از ۱۲ درصد به پیشرفت فیزیکی این پروژه افزوده شده است.

یحیوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح محرومیت زدایی سپاه در دهستان جوشین شهرستان، این اقدام را حاصل اقدام مشترک دولت، سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و آستان قدس رضوی دانست.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: چندین سال است مقام معظم رهبری به مباحث اقتصادی توجه ویژه‌ای دارند که نشان از حساسیت مباحث اقتصادی در کشور دارد.

وی افزود: باید تلاش کنیم جلسات، سمینارها و همایش‌های ما در عمل تداعی یابد و راه علاجی جز اینکه پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم‌تر کنیم نداریم.

علیزاده با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از قطب های صنعتی کشور است و زیرساخت‌های مطلوبی دارد، ادامه داد: در کل کشور واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکلاتی مواجه هستند اما استان ما همواره سرآمد عرصه‌های صنعت و تولید بوده و باید تلاش کنیم صنایع استان ما زودتر از سایر استان‌ها از بحران موجود عبور کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: با شرکت مس در ارتباط با طرح‌های توسعه به توافق کلی رسیده‌ایم که این توافق از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت ملی مس ایران ابلاغ شده و از ۱۰ شرکت معتبر خارجی صاحب تکنولوژی فرآوری مس در دنیا برای تولید ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی در مس سونگون شرایط و قیمت پیشنهادی درخواست شده تا پس از بررسی و در چهارچوب مناقصه ی محدود در نهایت با شرکتی که بهترین شرایط را برای ما برقرار می کند وارد قرارداد شویم.

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فاینانسر و سرمایه گذار اصلی طرح های توسعه مس در ورزقان خود شرکت ملی مس است و قرارداد به شکل ای. پی. سی خواهد بود، افزود: در توافق صورت گرفته تاکید کرده ایم که تحت هرشرایطی و در صورت استفاده از هر نوع تکنولوژی به محیط زیست خاص شهرستان که جنگل‌های ارسباران را در برگرفته است نباید آسیبی برسد.

وی با اشاره به اینکه پیگیر مطالبات مردم است و تحت هیچ شرایط اجازه نمی دهد حقوق مردم محروم شهرستان پایمال شود، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم حدود ۱۰۰ هکتار زمین برای راه اندازی شهرک تخصصی مس تامین شود تا همزمان با تولید شمش مس، مجتمع محصولات پایین دستی نیز آماده شود تا بتوانیم ارزش افزوده این محصول را به بیشترین حد خود در شهرستان افزایش دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه سالانه مبلغ قابل توجهی کارهای پیمانکاری توسط پیمانکاران شرکت مس در ورزقان صورت می گیرد، گفت: طبق قانون باید ۹ درصد ارزش افزوده شرکت های پیمانکار مس سونگون به اداره امور مالیاتی شهرستان واریز شود و ۳ درصد این ارزش افزوده نیز باید در همین شهرستان هزینه شود که متاسفانه تاکنون به ادارات دارایی سایر شهرها واریز می شود؛ البته در این ارتباط دارایی خود شهرستان هم کوتاهی کرده است و قرار است بعد از این موضوع اصلاح شود.

علیزاده در عین حال خاطرنشان کرد: شرکت ملی مس ایران چند مجتمع دارد یکی هم ورزقان است و باید نسبت به سهم مجتمع مس سونگون ورزقان از تولیدات شر کت ملی مس منابع حمایتی هم نصیب شهرستان شود.

وی بر لزوم توجه به منابع انسانی و پرورش مدیران کارآمد بومی شهرستان در شرکت مس آذربایجان تاکید کرد و افزود: اشتغال برای ما با توجه به بیکاری بخش قابل توجهی از جوانان شهرستان بسیار مهم است بنابراین باید تمامی جذب نیروهای کار در مس سونگون و شرکت های اقماری مس زیر نظر مراجع قانونی در شهرستان صورت گیرد.

نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی مبل برای احداث و تجهیز کارگاه و ساخت صفر تا ۱۰۰ مبل در بخش خاروانا اعلام آمادگی کرده اند، گفت: در صدد هستیم تا شهرک مبل خاروانا را با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی نمایم که در صورت تحقق در شمالغرب کشور جزء طرح های بی نظیر خواهد بود.

وی همچنین از توافق با شرکت ملی مس برای تقویت بانک های شهرستان خبر داد و گفت:طبق این توافق در گام نخست این شرکت مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال در بانک کشاورزی ورزقان سپرده گذاری می کند و به موازات آن حساب های خود در سایر بانک ها را نیز تقویت نماید.