به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، کامران یوسفی راد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار بدون محدودیت مالی در تمامی شهرستان های استان خبر داد و گفت: تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت فشار می تواند در کاهش مصرف آب مؤثر باشد اما لازم است تا مدیریت امور منابع آب شهرستان ها با جهاد کشاورزی در این رابطه تعامل و همکاری شایسته ای داشته باشد.

وی با اعلام اینکه جهاد کشاورزی برنامه های تأمین آب را بر مبنای منابع آب موجود تدوین می کند، گفت: وضعیت منابع آبی سد ستارخان در شرایط نامطلوب قرار دارد و جهاد کشاورزی نمی تواند سهم ۳۰ میلیون مترمکعبی آب که نیازمند آن است را برداشت کند و در حال حاضر تنها ۱۰ میلیون مترمکعب از آب متعهد شده خود را تأمین می کند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: سد ستارخان جزو سدهایی است که ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده و بهسازی کانال های تراز رودخانه اهر چایی که قبلاً انجام یافته در سال جاری و سال های آتی نیز جزو برنامه های کاری جهاد کشاورزی خواهد بود.

یوسفی راد با اشاره به این که کم آبی از سال‌های گذشته خود را در آذربایجان شرقی نشان داده و شاید در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد، افزود: اگر قرار است از سد ستارخان آب برای بخش کشاورزی رهاسازی شود حتماً قابل‌اطمینان نیست که این آب به تمامی بخش های کشاورزی شهرستان اهر برسد.

وی ادامه داد: در جهت دسترسی کشاورزان و بهره برداران به آب، لازم خواهد بود تا برای سامان دهی شبکه آب رسانی به بخش کشاورزی شهرستان اهر اعتباراتی در نظر گرفته شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقیبا اعلام اینکه بر اساس گزارش های دریافتی، برداشت غیرمجاز آب از شبکه آب رسانی در شهرستان اهر اتفاق می‌ افتد و سازمان جهاد کشاورزی از آن بی خبر نیست،  تصریح کرد: اگر آب به معیار مشخص به بخش کشاورزی شهرستان اهر در شرایط  م‌آبی تخصیص می یابد، باید برای برخورداری کشاورزان از حق آبِ برنامه ریزی و چاره اندیشی شود.

کامران یوسفی راد با تأکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی همانند شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی معتقد است که نباید در بحران کم آبی باغات در سطح استان توسعه یابد، گفت: مطمئناً جهاد کشاورزی به باغات غیرمجاز نهاده، تجهیزات و تسهیلات پرداخت نمی کند و اصولاً حفظ باغات غیرمجاز منوط به تخصیص آب است که باید مراجع تصمیم گیری در خصوص تخصیص آب در این رابطه تصمیمات قاطع اتخاذ کند.

وی در پایان تجهیز باغات حاشیه دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری تحت فشار را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برشمرد و یادآور شد:تجهیز باغات شهرستان های در معرض تهدید بحران کم آبی به سیستم آبیاری تحت فشار نیز در استان جزو اولویت ها هستند که هرگونه تقاضا در زمینه تجهیز باغات به سیستم نوین آبیاری بدون محدودیت قبول می شود.