به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، وحید شادی نیا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی تاکنون ۳۱ نفر بر اثر مصرف انواع قارچ سمی دچار مسمومیت شده اند، گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مسمومیت و یک نفر نیز در بخش آی.سی.یو بستری هستند.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه تلفات جانی تاکنون در استان بر اثر مصرف قارچ سمی گزارش نشده است، گفت: مهمترین ویژگی قارچ های سمی این است که بد بو هستند، روی درختان میرویند، زیر سایه درختان یافت می شوند، روی سطحشان دارای لکه است و دارای رنگ سیاه، قرمز و سفید هستند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همچنین ضمن بیان اینکه کشور ایران با یکی از اقلیم های جغرافیایی و پوشش های گیاهش، از تنوع مناسب انواع قارچ ها برخوردار است، گفت: رویش قارچ های متنوع در مناطق مختلف جنگلی و کوهستانی کشور، همراه با افزایش نسبی امکانات و تمایل بیشتر مردم برای سفر و گردش، احتمال بروز مسمومیت های قارچی را افزایش می دهد.

شادی نیا خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ گونه قارچ کلاه دار از مناطق مختلف کشور گزارش شده است که حدود ۱۰ درصد از آنها، قارچ های سمی و خطرناک هستند.

وی در خصوص انواع مسمومیت های قارچی نیز گفت: اگر مسمومیت در عرض ۲ ساعت از مصرف قارچ آغاز می شود، دوره بالینی مسمومیت بیمار خوش خیم خواهد بود ولی اگر علائم ۶ ساعت پس از مصرف شروع گردد، سیر بالینی بیمار جدی و به طور بالقوه کشنده خواهد بود.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همچنین با اشاره به اینکه طیف علایم ناشی از مسمومیت میتواند از التهاب معده و روده ساده تا مرگ گسترده باشد، گفت: علایم جدی به دنبال مصرف قارچ سمی بلافاصله رخ نمی دهد و ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد.

وحید شادی نیا ادامه داد: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق از علایم زود رس مسمومیت قارچی است گه گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و با بی قراری نیز با آن همراه می شود.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد از مصرف قارچ های کوهی خودداری کرده و حتما از قارچ های بسته بندی شده دارای تاریخ انقضا استفاده کنند و تاکید کرد: از شهروندان درخواست میکنیم در صورت بروز علائم ناشی از مسمومیت با قارچ سمی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.