به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر مجید خدابخش در جلسه شورای اداری استان، رصد، مدیریت و برنامه‌ریزی در شرایط جدید اقتصادی را وظیفه اصلی مسئولان برشمرد و با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید حال بنگاه‌های اقتصادی را در این شرایط مراعات کنند، بر اصلاح فرهنگ اشتغال و استفاده از فرصت‌ها و امتیازهای ایجاد شده از سوی دولت در راستای ایجاد شغل تأکید کرد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: امروز با شرایط تازه‌ای از نظر اقتصادی روبه‌رو هستیم و به فرموده رهبری، آمریکا اتاق جنگ علیه جمهوری اسلامی را به وزارت خزانه‌داری منتقل کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در چنین شرایط غیرعادی، نگرش، رفتارها و تصمیمات مسئولان باید متفاوت از گذشته باشد، افزود: این دوره موقت باید مدیریت شود؛ وظیفه اصلی مدیران این است که پیامدهای اقتصادی را رصد، مشکلات پیش رو را پیش بینی و برای مدیریت شرایط، برنامه ریزی و اقدام کنند.

رئیس شورای اداری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز نباید بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی باشد، گفت: دولت برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، تاکنون به میزان ۵.۶ میلیارد دلار گشایش اعتبار کرده است و هیچ کالایی وجود ندارد که بعد از ثبت سفارش، ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص نیابد.

دکتر خدابخش خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار کالاهای اساسی در استان مدیریت شده است و در بخش‌های دیگر نیز مدیران مربوط باید اوضاع را رصد و مدیریت کنند تا بعد از بروز مشکل مجبور به اقدامات انفعالی نشوند.

وی همچنین با اشاره به بخشنامه دولت به دستگاه های اجرایی مبنی بر راه اندازی میز خدمت تا اول تیر ماه امسال، گفت: انتظار داریم کلیه دستگاه های اجرایی استان و فرمانداری ها در راستای سالم سازی فضای اداری این بخشنامه را اجرا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی تا زمان عبور از شرایط جدید با سختی و کاهش تولید مواجه خواهند بود، از دستگاه‌های مالی نظیر بانک‌ها، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی خواست تا با مدیریت شرایط، از ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای تولیدی و خدماتی خودداری کنند.

مجید خدابخش در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد ۲۶ هزار و ۵۵۷ شغل جدید در استان براساس آمار تأمین اجتماعی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۶، ۲۲۵ واحد جدید تولیدی با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در استان راه‌اندازی شد که حاصل آن ایجاد شغل برای سه هزار نفر بود؛ همچنین در این سال، با اجرای طرح توسعه ۲۶۸ واحد تولیدی به ارزش ۷۳۵ میلیارد تومان، ۲۸۵۰ نفر صاحب شغل شدند.

وی افزود: در سال جاری نیز ۹۰۰ مجوز تأسیس و توسعه واحدهای تولیدی صادر شده است که لازم است بانک‌های استان با اهتمام جدی نسبت به جذب تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها اقدام کنند.

رئیس شورای اداری استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ثبت‌نام ۱۲ هزار نفر در سامانه کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اعلام آمادگی ۵۰۰ بنگاه اقتصادی استان برای به‌کارگیری متقاضیان، گفت: دولت براساس مصوبه مجلس، به مدت دو سال سهم کارفرمایان از حق بیمه متقاضیان را متعهد شده است، اما با وجود این سرمایه‌گذاری از سوی دولت، تاکنون در استان تنها ۲۰۰ نفر از متقاضیان به واحدهای تولیدی مراجعه کرده‌اند.

دکتر خدابخش گفت: علت استقبال کم متقاضیان، فرهنگ نادرست در زمینه اشتغال است، بسیاری از آنها انتظار دارند که در محیط اداری و پشت میز مشغول به کار شوند، در حالی که امروزه در دنیا، ایجاد شغل در واحدهای تولیدی و خدماتی است و در کشور ما نیز ادارات دولتی اجازه استخدام ندارند.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان تأکید کرد: برای توسعه اشتغال، باید این فرهنگ اصلاح و از فرصت‌های به وجود آمده استفاده شود؛ خوشبختانه امروز کارخانه‌های ما نیز امکانات آموزشی خوبی در اختیار دارند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند بعد از فراغت از تحصیل در محیط کار حاضر شوند.