وحید شادی نیا در خصوص این خبر به خبرنگار اهر خبر (اهر نیوز) گفت: عصر دیروز (۱۴ خرداد ۱۳۹۷)، پیرمرد ۷۵ ساله اهل روستای مسقران شهرستان ورزقان که با خوردن قارچ سمی مسموم و به بیمارستان علامه جعفری ورزقان انتقال یافته بود که علی رغم تلاش های مضاعف پزشکان برای احیاء، امروز (۱۵ خرداد ۱۳۹۷) جان خود را از دست داد.

وی افزود: قبل از فوت این پیرمرد در ورزقان، تاکنون ۳۱ نفر بر اثر مصرف انواع قارچ سمی در استان آذربایجان شرقی دچار مسمومیت شده بودند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی قارچ های سمی این است که بد بو هستند، روی درختان میرویند، زیر سایه درختان یافت می شوند، روی سطحشان دارای لکه است و دارای رنگ سیاه، قرمز و سفید هستند.

شادی نیا همچنین ضمن بیان اینکه کشور ایران با یکی از اقلیم های جغرافیایی و پوشش های گیاهش، از تنوع مناسب انواع قارچ ها برخوردار است، گفت: رویش قارچ های متنوع در مناطق مختلف جنگلی و کوهستانی کشور، همراه با افزایش نسبی امکانات و تمایل بیشتر مردم برای سفر و گردش، احتمال بروز مسمومیت های قارچی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق از علایم زودرس مسمومیت قارچی است گه گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و با بی قراری نیز با آن همراه می شود.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی در پایان به شهروندان توصیه کرد از مصرف قارچ های کوهی خودداری کرده و حتما از قارچ های بسته بندی شده دارای تاریخ انقضا استفاده کنند و تاکید کرد: از شهروندان درخواست میکنیم در صورت بروز علائم ناشی از مسمومیت با قارچ سمی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.