به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی در آیین افتتاح پروژه های جهاد کشاورزی شهرستان اهر از تجهیز ۱۹۷ هکتار از باغات شهرستان اهر به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار (قطره ای) خبر داد و گفت: دولت به جهت مقابله با بحران کم آبی و تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت فشار ۱۹۷ هکتار از باغات قطره ای اهر بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز باغات شهرستان به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کاهش مصرف آب و بهره وری آب نقش بسزایی می تواند داشته باشد، اظهار داشت: در راستای تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت فشار در سطح ۴ هکتار از باغات روستای کرداحمد ۲۸ میلیون تومان هزینه شده که ۲۱ میلیون تومان آن را دولت به صورت بلاعوض تقبل کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر اضافه کرد: هر بهره بردار به طور میانگین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان برای تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت فشار هزینه پرداخت می کند.

اسدی با بیان اینکه هر ساله وضعیت خشک سالی در منطقه نسبت به سال گذشته آن وخیم تر می شود، گفت: شاید امسال وضعیت خشک سالی در شهرستان اهر به لحاظ افزایش بارندگی ها مطلوب باشد اما شاهد هستیم که بارندگی ها هیچ اثری در ذخیره آب سد ستارخان نداشته و عملا میزان آب سد ستارخان جوابگوی نیازهای بخش کشاورزی شهرستان نیست.

وی تأکید کرد: به جهت مقابله با بحران کم آبی و خشک سالی می بایست برای تجهیز باغات و اراضی زراعی شهرستان اهر به سیستم آبیاری تحت فشار، زیرسطحی و بارانی اقدام کنیم که با عدم اجرای سیستم نوین آبیاری و با کاهش بارندگی ها، بخش کشاورزی در معرض تهدید کم آبی و خشک سالی قرار می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر در پایان اجرای طرح خاک ورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی شهرستان اهر را گامی مهم در راستای مقابله با خشک سالی و کمبود آب دانست و یادآور شد: خاک ورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی می تواند آب را در خاک ذخیره کند و در صورتی که بارندگی ها کاهش یافت، اجازه نمی دهد خشک سالی تأثیری در برداشت محصول داشته باشد.