به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی محمودی در جمع خبرنگاران، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هریس را یکی از مهم ‌ترین مزیت‌های رقابتی در زمینه سرمایه‌ گذاری بیان کرد و گفت: بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی شهرستان هریس با ۳۱۰ مگاوات تولید برق در سال جاری به بهره برداری می رسد و بخش بخار این نیروگاه نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات سال آینده مورد بهره ‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه متقاضیان طرح های انرژی‌ بر می‌ توانند از این مزیت بزرگ صنعتی و نیرو بهره ‌مند شوند، خاطرنشان کرد:  نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات در قالب B.O.T (ساخت، بهره ‌برداری و واگذاری) در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار در حال ساخت است که پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت می باشد.

فرماندار هریس در ادامه افزود: با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی شهرستان هریس رکورد راندمان نیروگاه های کشور از زیر ۵۰ درصد به ۵۸ درصد جهش خواهد یافت.

محمودی همچنین تکمیل بزرگراه تبریز – هریس – اهر و آغاز بهره برداری از معادن مس و طلای شهرستان هریس را نقطه آغاز تحول اقتصادی و شتاب توسعه شهرستان دانست و از سرمایه گذاران منطقه ای و ملی درخواست کرد با حضور در همایش سرمایه‌گذاری شهرستان در ایجاد صنایع پایین دستی و همچنین پروژه های گردشگری، تفریحی و ورزشی پیشگام باشند.

وی با اشاره به اینکه همایش سرمایه گذاری شهرستان هریس ۱۵ تیرماه امسال در منطقه گردشگری و تاریخی روستای خشکناب برگزار می شود، با تشریح توانمندی های گردشگری، صنعتی، معدنی و انسانی شهرستان، به ضرورت معرفی این توانمندی های بومی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی تاکید کرد.

فرماندار شهرستان هریس ادامه داد: همزمان با برگزاری این همایش، برنامه های متنوع دیگری نیز اجرا می ‌شود که یکی از آنها برگزاری سومین جشنواره فطیر سنتی و توانمندی های بومی شهرستان هریس است.

علی محمودی اضافه کرد: جشنواره فطیر و توانمندی های هریس به منظور معرفی توانمندی های بومی شهرستان از جمله تولیدات صنایع ‌دستی، غذاهای سنتی و آیین و سنن بومی برگزار می شود.

وی برگزاری مسابقات اسب ‌دوانی و ماهی گیری را از جمله برنامه های جانبی همایش معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان هریس بیان کرد و مهمترین هدف همایش را معرفی ظرفیت های شهرستان برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری و حوزه‌های امور شهری برشمرد.

فرماندار شهرستان هریس با اشاره به آخرین وضعیت جاده تبریز – هریس-  اهر نیز گفت: جاده تبریز – هریس – اهر سال ها یک جاده تک بانده بود که متاسفانه با تصادفات و ترافیک بسیاری مواجه بودیم اما در سال ۹۲ از سوی دولت تدبیر و امید پروژه دوبانده کردن این جاده به جد پیگیری شده است.

محمودی با بیان اینکه خوشبختانه در سفر اخیر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه جاده تبریز – اهر اختصاص داده شد، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد این پروژه اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: معدن مس سوناجیل در شهرستان هریس نیز یکی از بزرگترین معادن مس کشور است که اکتشاف بخشی از آن تمام شده و در حال حاضر به محض تکمیل کارخانه این معدن به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی محمودی وجود معافیت های مالیاتی در امر سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی و توسعه آن را فرصت مناسبی برای استقرار صنایع دانست و آمادگی مجموعه ادارات شهرستان برای تسهیل روند صدور مجوزها و کاهش بروکراسی اداری در این زمینه را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان هریس با ۱۸ سد آبی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد، وجود ۳۵۰ هزار راس دام را یکی از بزرگترین مزیت های کشاورزی منطقه دانست و گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۱۵۹ تن شیر در این شهرستان تولید می‌شود.

فرماندار هریس به تولید ۲ هزار و ۵۲۵ تن گوشت قرمز در شهرستان هریس نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی بزرگ و واحدهای بسته بندی در این شهرستان توجیه اقتصادی بالایی دارد که با سرمایه گذاران در این زمینه وارد مذاکره شده ایم.

محمودی با بیان اینکه فرش هریس به عنوان نماد این شهرستان از شهرت جهانی برخوردار بوده و ثبت جهانی شده است، گفت: فرش هریس یکی از باکیفیت ترین فرش های ایران و استان است که سالانه یکصد هزارمترمربع با پشم بافته می شود و کشورهایی چون آلمان، کانادا و آمریکا به عنوان بیشترین کشورهای خریدار فرش هریس به شمار می روند.

وی از راه اندازی مجتمع بزرگ تجاری برای فرش هریس نیز خبر داد و گفت: زنجیره فرش از مرحله ریسندگی تا بافت با هدف صادرات در این مجتمع انجام می شود و خریداران می ‌توانند فرش را به صورت مستقیم از تولید کننده خریداری کنند.

فرماندار شهرستان هریس با بیان اینکه پارسال ۱۰ درصد صادرات فرش استان متعلق به شهرستان هریس بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات استان ۱۸۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۱۸ میلیون دلار مربوط به صادرات فرش هریس است.

علی محمودی، سرقت و کپی برداری از طرح و نقشه های فرش شهر هریس در برخی شهرهای ایران و حتی سایر کشورهای همسایه را تایید کرد و افزود: در این خصوص باید دستگاه های تخصصی نظارتی و سازمان بازرگانی و اتحادیه فرش استان وارد عمل شوند.

وی در پایان ایجاد زنجیره تولید فرش دستباف هریس و همچنین احداث صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و نیز کاشت و بسته بندی گیاهان دارویی را از دیگر زمینه های سرمایه‌ گذاری شهرستان برشمرد.