به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، برای پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ های استان اطلاعیه‌ ای صادر کرد که نکات زیر در آن ذکر شده است.

با توجه به افزایش دمای هوا در روز‌های اخیر، شهروندان و گردشگران از رها سازی مواد شیشه‌ ای همانند انواع بطری شیشه‌ ای و پلاستیکی، خرده شیشه و اشیا مشابه در جنگل‌ ها و مراتع خودداری کنند چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ ها و مراتع شده و کانون‌ های آتش در مناطق ایجاد می‌ کند.

در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی، خاکستر‌های اضافی در محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها خواهد شد.

به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکستر‌های اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (به وسیله آب یا مدفون کردن با خاک) رها نکنید.

از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌ های مستعد آتش سوزی به جد خودداری کنید.

از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع به جد خودداری کنید.

از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل‌ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه استفاده نکنید.

از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری کنید.

از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری شود.

از تیراندازی هوایی و یا با هدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنید.

هنگامی که موتور خودرو پس از طی مسافت‌های طولانی، داغ می‌ شود، از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی بدون پوشش گیاهی آن را به محل کمپ خود انتقال دهید.

در هنگام مشاهده آتش سوزی موارد را با شماره‌های ۳۳۳۴۳۵۱۳ و ۱۵۴۰ به این اداره کل اطلاع دهید.