به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، میر محسن حسینی قمی در گفتگو با خبرنگاران گفت: متاسفانه در طی هفته گذشته چهار مورد آتش سوزی در جنگل های ارسباران گزارش شد که یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در سریع ترین زمان ممکن عملیات اطفای حریق را با همکاری جوامع محلی، منابع طبیعی، هلال احمر، هنگ مرزی و مدیریت بحران استان به انجام رساند.

وی افزود: متاسفانه در بزرگترین مورد آتش سوزی، ۲۵۰ هکتار از منطقه حفاظت شده ارسباران در منطقه کلیبر که شامل ۵۵ درصد مرتع، ۴۰ درصد مرتع مشجر و ۵ درصد منطقه جنگلی در آتش سوخت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: در سه مورد آتش سوزی دیگر در منطقه حفاظت شده دیزمار به وسعت ۱۰ هکتار و منطقه حفاظت شده ارسباران جمعاً به وسعت یک هزار ۶۰۰ متر مربع طعمه حریق شد.

حسینی قمی از همکاری جوامع محلی و نیروهای امدادی و نظامی در مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده ارسباران تقدیر کرد و گفت: از همه توان استان برای مهار آتش سوزی در کمترین زمان استفاده شد که از همکاری همه دستگاه ها و مردم عزیز در این عملیات قدردانی می کنیم.

وی با اشاره به گرمای هوا نسبت به بروز مجدد آتش سوزی در جنگل های ارسباران هشدار داد و گفت: به هیچ عنوان نباید در مراتع و مناطق جنگلی آتش روشن شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: از رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل ها و مراتع باید خودداری شود، چرا که این اشیاء همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع گردیده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کنند.

میر محسن حسینی قمی در پایان گفت: جنگل ها و مناطق حفاظت شده استان مواهب طبیعی و خدادادی هستند و همه ما وظیفه داریم با استفاده درست، این مواهب الهی را برای نسل های آینده هم حفظ کنیم.