به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حافظ باباپور در جریان بازدید از طرح های بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی در شهرستان اهر با اعلام اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری آسیب دیده در جریان زلزله سال ۱۳۹۱ منطقه ارسباران بازسازی شده اند، گفت: همچنین در جریان این زمین لرزه در سال ۱۳۹۱، تعداد ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی آسیب دیده بودند که بازسازی و به بهره برداری رسیده اند.

وی در ادامه با اشاره ای به عملکرد بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: تهیه و مطالعه طرح هادی هزار و ۹۵۰ روستا، بازنگری ۲۸۹ طرح هادی روستایی و اجرای ۷۸۸ مورد طرح هادی از جمله عملکرد بنیاد مسکن استان در راستای اجرای طرح هادی روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین ۲۰۹ هزار سند روستایی، ۲۳ هزار سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۲۱ هزار پروانه ساختمانی توسط بنیاد مسکن صادر شده است.

باباپور در خصوص قیر رایگان تخصیص یافته نیز گفت: سهمیه قیر رایگان بنیاد در طول سال های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۳۰ هزار تن بوده که در روستاها عملیات زیرسازی بر عهده دهیاران و اسفالت ریزی بر عهده بنیاد است.

وی ادامه داد: همچنین سطح آسفالت اجرا شده نیز در طول سال های ۹۴ تا ۹۶ یک میلیون و ۴۷۸ هزار متر مربع بوده که در این زمینه در ۳۶۱ روستا عملیات آسفالت ریزی رایگان انجام شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در خصوص طرح بهسازی مسکن روستایی در استان نیز اظهار داشت: این طرح از سال ۷۴ تا ۸۴ در هشت هزار و ۵۳۵ واحد مسکونی، از سال ۸۴ تا ۹۷ در ۱۱۲ هزار واحد اجرا شده است،

حافظ باباپور ادامه داد: بازسازی ۹۵۴ واحد مسکونی روستایی و شهری اسیب دیده سیل استان در سال ۹۶ و بازسازی ۸۵۳ واحد مسکونی آسیب دیده زلزله شهرستان سراب منطقه شربیان از دیگر عملکردهای بنیاد مسکن در زمینه مسکن روستایی بوده است.

وی در ادامه مجموع واحدهای مسکونی نوسازی و مقاوم سازی شده روستایی و شهری را ۱۴۷ هزار واحد عنوان کرد و ادامه داد: در مجموع میانگین واحدهای مقاوم روستایی استان آذربایجان شرقی ۴۸ درصد است که نسبت به میانگین کشوری در جایگاه بالاتری قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: پرداخت ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض به واحدهای مسکونی اسیب دیده از حوادث، ۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به واحدهای نیمه تمام روستایی، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به واحدهای نیمه تمام تحت پوشش نهادهای حمایتی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ۴۳ هزار واحد مسکونی از جمله عملکردهای بنیاد مسکن استان تا پایان مرداد ماه ۹۷ بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی افزود: احداث ۱۰ واحد کتابخانه های روستایی، پنج مجتمع های فرهنگی و هنری و اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به تعداد ۱۶ هزار واحد مسکونی و همچنین احداث ۱۱ هزار مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری از دیگر کارهای انجام شده در این بخش است.

باباپور در ادامه با اشاره به سهم بنیاد مسکن در اجرایی کردن بزرگراه اهر – تبریز نیز گفت: ۳۵ کیلومتر از این بزرگراه تحت پیمان شرکت سامان محیط بوده و ۹ کیلومتر آن نیز توسط خود بنیاد مسکن اجرایی می شود که از این ۳۵ کیلومتر، هشت کیلومتر آن اسفالت شده و طبق قول های داده شده، ۱۶ کیلومتر آن نیز امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی ادامه داد: ۱۱ کیلومتر باقیمانده نیز سال بعد به بهره برداری خواهد رسید که اجرایی شدن ۸۰ درصدی ابنیه این مسیر از جمله تلاش های صورت گرفته شرکت در این مسیر بوده است.

اجرای طرح هادی در ۳۶ روستای شهرستان اهر

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهر نیز در جریان این بازدید در خصوص عملکرد چهار ساله بنیاد مسکن این شهرستان اظهار داشت: در ۳۶ روستای شهرستان اهر طرح هادی اجرایی شده و همچنین طرح هادی کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان نیز مطالعه شده است.

هادی رحیمی ادامه داد: طرح هادی هفت روستا بازنگری شده، همچنین ۳۸ روستا از محل قیر رایگان آسفالت خواهد شد که عملیات اجرایی ۲۲ روستا اجرایی و ۱۶ روستا در حال اجرا است.

وی تعداد طرح های بهسازی مسکن روستایی را پنج هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: تعداد واحدهای بازسازی شده شهری هزار و ۶۶۷ واحد و واحد روستایی نیز سه هزار و ۷۴۴ واحد است است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهر  ادامه داد: تخصیص وام قرض الحسنه و تعمیر مسکن شهری و روستایی در ۱۸ هزار واحد و وام بلاعوض در ۲۰۰ واحد مسکونی و همچنین صدور سند مالکیت روستایی برای هفت هزار و ۳۰۰ جلد از دیگر اقدامات انجام یافته بنیاد مسکن اهر بوده است.

هادی رحیمی در پایان گفت: محدوده روستاهای شهرستان به میزان ۱۰۰ هکتار توسعه و افزایش یافته است.