اهر خبر (اهر نیوز) – ۲۱ مرداد بود که وقتی مردم آذربایجان خود را برای حضور در آخرین شب قدر در سال ۹۱ مهیا می کردند، زمین لرزه ای سهمگین لرزه بر جان و دل ساکنان شهرستان های اهر، هریس و ورزقان انداخت و فاجعه ای تاریخی به وسعت ارسباران رخ داد تا از آن روز به بعد، مرداد هر سال تداعی گر روزهای تلخ و ناگوار در منطقه ارسباران باشد و ترس و واهمه آن روزها هیچگاه از حافظه تاریخی مردم آذربایجان پاک نشود.

فاجعه ای که شاید تلفات جانی آن به دلیل رخداد در ساعات کاری روستاییان و شرایط منطقه ای، به مراتب کمتر از زلزله بم بود ولی دو زمین لرزه هولناک ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری که حوالی ساعت ۱۷ آن روز تلخ مردادی رخ داد، کافی بود تا بیش از ۳۰۰ روستای شهرستان های اهر، هریس و ورزقان در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی با خاک یکسان شود و بیش از ۳۰۰ نفر کشته و پنج هزار نفر مجروح به جای گذارد که بیشترشان را زنان و کودکان تشکیل می دادند.

یادمان زلزله ارسباران بنایی است سمبلیک و مفهومی که واقعه تلخ و ناگوار زلزله ارسباران در شهرهای اهر، هریس، ورزقان و لحظات سخت و دشوار مردم اسیب دیده این مناطق را به تصویر کشیده و در عین حال اتحاد و همدلی ملی ایرانیان در کاهش آلام و دردهای یکدیگر در چنین شرایطی را نشان میدهد.

سکوی مکعب شکل مجموعه بیانگر زمین و زندگی مادی است که توسط خط زلزله به دونیم شده است و المانهای روی آن نیمی در حال افتادن و دل کندن از این دنیا و نیمی متاثر از درد و رنج از دست دادن عزیزانشان و خسارتهای وارده با تکیه بر ایمان خویش امیدوار به آینده می باشد.

صفحه ساعت شکسته که در نگاه اول زمان وقوع فاجعه ۱۶:۵۳ را نشان میدهد استعاره از دیوار خانه است که بخشی از ان در حال ریزش و افتادن است و بخشی دیگر مجروح و شکسته از فاجعه، با تکیه بر دیواره امید سرپا مانده است.

المان کوچ با بدنه شکسته و خطوط تیز خود بیانگر رعب و وحشت حادثه و زجر جان دادن کودکان و قربانیان حادثه و و در نهایت پرواز روح آنهاست.

المان امید با رنگ سفید و روحانی خود گرچه از سمت داخل آثار شکستگیها و درد و رنج مردم رنجدیده این مرز و بوم را بر پیکر خود دارد اما بناییست استوار که انعکاس ایستادگی و عظمت مردم ارسباران در طول تاریخ را یادآوری میکند.و پنجره امید را بر روی باز ماندگان این فاجعه میگشاید.

همچنین ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» بر بدنه این دیواره عظمت و قدرت خداوند متعال را بیان می کند و سنگ های روی سکو که از مصالح بوم آورد منطقه و مورد استفاده در اکثر بناهای ویران شده در زلزله می باشد، نشاگر آثار باقیمانده روحی و جسمی و ویرانیهای این فاجعه می باشد.

طراحی این بنا توسط مهندس مهران قرطاسی صورت گرفته و کارفرمای آن نیز اداره نوسازی شهرداری تهران است.