به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا حضوری در حاشیه برگزاری هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر با اشاره به اینکه عشایر شهرستان اهر سالانه حدود ۴۰۰۰ مترمربع ورنی می بافند، گفت: عشایر مسنطقه ارسباران (قره داغ) در حوزه صنایع دستی عمدتاً به ورنی بافی مشغول هستند و علاوه بر کمک به تولید صنایع دستی کشور، خود نیز از این محصول به عنوان زیرانداز استفاده می کنند.

وی افزود: قدمت ورنی بافی در منطقه ارسباران به بیش از ۷۰۰ سال پیش باز می گردد که با گذشت قرن ها هنوز این هنر در بین جامعه عشایری محفوظ مانده است.

رئیس اداره امور عشایر اهر بابیان اینکه ورنی به عنوان صنایع دستی شاخص استان آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است، گفت: تنها درخواست ورنی بافان منطقه قره داغ تلاش مسئولان برای ثبت جهانی این محصول است.

علیرضا حضوری در پایان گفت: با توجه به اینکه ورنی ایران در دنیا شناخته شده است، ولی برای رونق صادرات آن می بایست تلاش های مضاعفی جهت ثبت جهانی آن صورت گیرد.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره ملی ورنی شهرستان اهر و نمایشگاه صنایع دستی و عشایری از قبیل محصولات ورنی، قلم زنی، ترمه دوزی و … از ۱۲ الی ۱۵ شهریورماه در کانون شهید فهمیده این شهرستان برگزار می شود.