به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عاشور اکرمی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر از اجرای “طرح ایران مهارت” بر گرفته از تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای از مهرماه سال جاری در استان آذربایجان شرقی و شهرستان ها خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه ۱۰ درصد دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم مدارس دولتی از مهرماه امسال ۶۰ ساعت از اوقات فراغت خود را با شرکت در کلاس های مهارتی سپری می کنند.

وی با اشاره به این که سند تحول بنیادین، قانون اساسی آموزش و پرورش است، اظهار داشت: از زمانی که سند تحول بنیادین اجرایی شده، مسیر حرکت آموزش و پرورش از کمیت به کیفیت رسیده و توانسته انسان هایی در تراز نظام جمهوری اسلامی تربیت کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از کسب مقام نخست پژوهشسرای خیام آموزش و پرورش اهر طی سال گذشته در استان و کشور خبر داد و افزود: خوشبختانه مسیر حرکت پژوهشسرای خیام آموزش و پرورش اهر در مسیر سند تحول بنیادین بوده و بر اساس ارزیابی‌ ها توانسته مقام برتر استانی و کشوری را به خود اختصاص دهد.

اکرمی، عملکرد آموزش و پرورش اهر را در توجه به مهارت‌ آموزی دانش‌ آموزان مثبت ارزیابی کرد و گفت: بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه کشور بایستی تا پایان این برنامه، آموزش و پرورش ۵۰ درصد دانش‌ آموزان را به سمت مهارت‌ آموزی سوق دهد و اکنون آموزش و پرورش اهر نزدیک به ۴۳ درصد دانش‌ آموزان را به رشته‌های مهارتی سوق داده که از میانگین استانی ۷ درصد بیشتر است.

وی اضافه کرد: بر طبق شاخص‌ های تعیین‌ شده، شهرستان اهر از نظر عدالت آموزشی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد ولی خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام‌ یافته که نیازمند برنامه‌ های مدوّن و اقدام عملی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با ذکر اینکه شهرستان اهر در بحث سوادآموزی از نظر عدالت جنسیت مشکلاتی دارد، گفت: باسوادی بانوان با جمعیت باسواد آقایان در شهرستان اهر نزدیک به ۱۵ درصد اختلاف دارند و اگر بخواهیم جایگاه اهر در سوادآموزی ارتقاء یابد، بایستی به باسوادی بانوان بیشتر توجه شود.

عاشور اکرمی از افزایش ۴ برابری اعتبارات مدارس شبانه‌ روزی خبر داد و بیان داشت: امسال مجلس برای مدارس شبانه‌ روزی ۵۳۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴ برابری را نشان می‌ دهد و این مهم نشان‌ دهنده توجه دولت تدبیر و امید به عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه بی‌ توجهی و تفکیک جنسیت در عدالت آموزشی بین دختران و پسران باعث افزایش جمعیت بی‌ سوادی بانوان در آینده خواهد شد، ابراز داشت: متأسفانه در گذشته به لحاظ عدم برنامه‌ ریزی درست، طی ۴۰ سال گذشته از پیروی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته‌ ایم بی‌ سوادی را ریشه‌ کن کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برقراری عدالت آموزشی بین دختران و پسران را از عوامل مهم ریشه‌ کن کردن بی‌ سوادی عنوان کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی پایه‌ های دهم، یازدهم و دوازدهم میانگین در استان ۸۲.۳ درصد و شهرستان اهر ۷۳.۲۹ درصد است که در این مقطع تحصیلی دختران بیشترین آسیب‌ پذیری را دارند.

عاشور اکرمی در پایان تصریح کرد: از سال تحصیلی ۹۷ – ۹۸ نظام آموزشی جدید کشور با حذف مقطع پیش‌ دانشگاهی کامل می‌ شود و به‌ جای پیش‌ دانشگاهی پایه دوازدهم مستقر خواهد شد که استقرار این پایه تحصیلی منجر به افزایش دانش‌ آموز شده است.