به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در روزهای گذشته که قطع مکرر برق منازل و مراکز تجاری استفاده‌ کنندگان را دچار مشکل کرده بود، یک مخترع اهری با فکری خلاقانه راهی برای برون‌ رفت از این وضعیت ارائه و نسل جدید پنل های خورشیدی (نوری) را با بیشترین بازده و کمترین هدر رفت انرژی و هزینه طراحی کرده است.

در همین راستا با میر جلال نوحی یکی از جوانان خلاق و با استعداد اهری به گفتگویی کوتاه نشستیم که با هم می‌خوانیم:

میر جلال نوحی متولد سال ۱۳۶۰ شهرستان اهر هستم. تحصیلاتم در زمینهٔ برق و الکتروتکنیک است که به این رشته علاقه فراوانی دارم. همواره در فکر راه‌ هایی بودم که بتوانم برای شهر و کشورم مفید واقع شوم. همان‌ گونه که مسئولان ارشد کشورمان نیز تأکید کرده‌ اند سعی من در این راه بود که بتوانم با کار و تلاش ضمن ایجاد شغل برای خودم در راه خودکفا سازی کشورمان با توسعه علم و فناوری نیز اقداماتی انجام دهم.

همانطوریکه می‌ دانید یکی از پاک‌ ترین و در دسترس ترین راه‌ های تولید انرژی برق استفاده از نور خورشید است که سال‌ هاست توسط کشورهای پیشرفته صنعتی به کار گرفته می‌ شود و در کشور ما نیز چندین سال است که این نوع از انرژی در میان استفاده‌ کنندگان آن رواج پیدا کرده و  به فرهنگ مردم کشورمان تبدیل می‌ شود.

کشور ما ایران با دارا بودن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه انرژی خورشیدی جهان است. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستاها در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ ترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌ های برق‌ رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌ های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ و نقل، نگهداری و عوامل مشابه است.

با توجه به استانداردهای بین‌ المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد، استفاده از مدل‌ های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌ های فتوولتائیک (سولار) بسیار اقتصادی و مقرون‌ به‌ صرفه است. در بسیاری از قسمت‌ های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌ المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلووات ساعت بر مترمربع اندازه‌ گیری شده است ولی به‌ طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع است.

تاکنون با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران تعداد زیادی آب گرمکن خورشیدی و چندین دستگاه حمام خورشیدی در نقاط مختلف کشور از جمله استان خراسان، استان سیستان و بلوچستان، استان یزد و استان کرمان و همین طور آذربایجان شرقی و به ویژه مناطق روستایی و عشایر شهرستان اهر نصب و راه‌ اندازی شده‌ است.

برای بسط و گسترش این نوع از انرژی، سعی کردم تا با تغییر در مدار پنل های خرشیدی ولتاژ آن‌ ها را تغییر ذاذه و شدت‌ جریان آنان را نیز افزایش دهم، به طوری که سرعت انرژی را به دو برابر رسانده و ضمن حذف برخی دستگاه‌ های واسطه‌ ای که در نمونه‌ های موجود در بازار استفاده می‌ شود، از هدر رفت انرژی برق نیز جلوگیری شود.

این باور در جامعه وجود دارد که پنل های خورشیدی فقط در مناطق کویری و گرم سیری کاربرد دارند ولی باید بگویم که نسل‌ های جدید این پنل در هوای آفتابی نیز توان جذب نیروی خورشید و تبدیل آن به جریان انرژی الکتریکی را فقط از طریق نور نیز دارند و هیچ زمانی به جز تاریکی کامل از کار نمی‌ افتند. لازم به ذکر است برای اینکه در این مواقع نیز برق مورد نظر در دسترس باشد، از باطری های که مخصوص این سیستم هستند استفاده میکنیم. باطری استفاده‌ شده در این سیستم از نوع باطری‌ های ژلی و دیپ سیکل هستند که از سیگل بالایی برخوردارند و عمق بیشتری دارند یعنی از شارژ دفعات بیشتری برخوردارند و نسبت به باطری های معمولی عمر بیشتری دارند و مشکلی برای دستگاه‌ های موجود که از برق استفاده می‌ کنند، به وجود نمی‌ آورند. همچنین در این سیستم ضمن افزایش شدت‌ جریان سیستم، حذف برخی دستگاه‌ های واسطه‌ ای و افزایش عملکرد، از هدر رفت انرژی برق نیز جلوگیری شده است.

پنل های خورشیدی موجود در بازار با قیمت‌ های متفاوت عرضه می‌ شوند ولی با تغییرات داده‌ شده و حذف برخی واسطه ها، قیمت پنل ها تقریباً ۵۰ درصد کاهش‌ یافته که اکنون به راحتی بسیاری از کشاورزان، باغداران و روستائیان و کارگاهای صنعتی می توانند آن را خریداری و استفاده کنند.

سیستم جدیدی که ما استفاده می کنیم به صورت ایده در سازمان ثبت اسناد کشوری ثبت شده و در شرف ثبت اختراع آن نیز هستیم.

امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم با تلاش و کوشش مهندسین و دانشمندان کشورمان و سرمایه گذاری در این عرصه بتوانیم کل این پنل ها را از صفر تا صد در کشورمان نیز تولید کنیم و به جای سرمایه‌ گذاری‌ های چندین هزارمیلیاردی در ساخت نیروگاه ها، آلوده کردن محیط‌ زیست با سوزاندن سوخت‌ های فسیلی برای تولید برق، ایجاد شبکه توزیع با هزینه‌ های سرسام‌ آور، به‌ سوی این انرژی پاک و بدون آسیب برویم و بتوانیم با هزینه‌ ای کمتر جامعه سالم‌ تری داشته باشیم.