به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی زارع توکلی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاظر ۲۵۰ نفر در شهرستان اهر از بیمه بیکاری استفاده می کنند، گفت:  از ابتدای سال جاری تا به امروز حدود ۸۰ نفر به مقرری بگیران بیمه بیکاری در اهر افزوده شده است ولی این آمار مختص این شهرستان نیست و افرادی که در شهرستان های هم جوار اشتغال داشته اند و محل سکونتشان اهر است نیز به این آمار اضافه شده است.

وی در خصوص آمار بیکاران شهرستان اهر نیز گفت: به صورت تخمینی می توان گفت که ۱۵ هزار بیکار در شهرستان اهر وجود دارد ولی آمار دقیق را بایستی مرکز آمار ارائه دهد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر با بیان اینکه از هفته دولت سال گذشته تاکنون ۲۴ جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در این شهرستان با ۱۵۴ مصوبه برگزار شده است، اظهار داشت: در حوزه تسهیلات روستایی شامل طرح های گلخانه ای، دامداری و گاوداری برای ۹۱ طرح و با اشتغال زایی ۲۷۹ نفر، ۲۱ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومان تسهیلات در کارگروه شهرستان مصوب شده است.

زارع توکلی افزود: تصویب طرح های اشتغال زایی تنها به شهرستان محدود نمی شود بلکه مصوبات شهرستان‌ ها بایستی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌ گذاری آذربایجان‌ شرقی نیز مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا از ۹۱ طرح مصوب شهرستان، ۶۳ طرح با اشتغال‌ زایی ۱۶۴ نفر در استان تصویب شده است.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع مصوبات طرح‌ های اشتغال‌ زایی شهرستان در کارگروه استانی، ۲۱ طرح شهرستانی با اشتغال‌ زایی ۱۱۰ نفر، ۸ میلیارد و ۴۴۷ میلیون تومان تسهیلات از بانک‌ های عامل دریافت کرده‌ اند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اهر از تصویب پرداخت ۳۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی در این شهرستان خبر داد و گفت: از مجموع میزان تسهیلات پرداختی به طرح‌ های مشاغل خانگی حدود ۱۱ میلیارد ریال به طرح‌ های قالی‌ بافی در اهر پرداخت‌ شده است.

مرتضی زارع توکلی با بیان اینکه در تسهیلات اشتغال روستایی سهمیه شهرستان اهر حدود ۳۰ میلیارد ریال بود ولی بیش از ۸۰ میلیارد ریال پرداختی داشتیم، افزود: در حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر سهمیه‌ ای برای شهرستان‌ ها مشخص نشده اما به لحاظ شناور بودن تسهیلات، هر شهرستان می‌ تواند در حد توان از تسهیلات اشتغال فراگیر جذب کند.

وی در ادامه با ذکر اینکه به واحدهای تولیدی واجد شرایط این اطمینان را می دهیم که اگر کارورزان را به واحدهای خود بپذیرند، هیچ آسیبی از سوی اداره کار نمی بینند، گفت: در طول سال‌ جاری قرارداد ۵۹ نفر از کارورزان با واحدهای پذیرنده منعقد شده و از این طریق به کارفرمایان تأکید می‌ کنیم که به‌ کارگیری کارورزان مشمول قانون کار نمی‌ شود و می‌ توانند از این بابت آسوده‌ خاطر باشند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر در پایان خاطرنشان کرد: بعضاً شکایت‌ هایی از جانب کارگران در خصوص حق و حقوق به کارفرمایان صورت می‌ گیرد و کارفرمایان هزینه‌ های بسیاری می‌ کنند تا در پرونده روابط کار به مقصود نظر خود برسند اما گاهاً نمی‌ توانند به این مهم دست یابند که پیشنهاد ما به کارفرمایان این است پیش از انعقاد قرارداد از مشاوره‌ های اداره کار بهره‌ مند شوند.