به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی آبدار در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از افزایش ۱۷ درصدی ورود گردشگران خارجی طی ۶ ماه نخست سال ۹۷ به این استان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده در ستاد اجرائی خدمات سفر استان و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، آذربایجان شرقی به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در طول ایام تعطیلات تابستان، شاهد استقبال حجم قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی بود، افزود: یکی از مهم ترین اولویت های ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ایام تابستان، تثبیت جایگاه گردشگری در پهنه استان آذربایجان شرقی و افزایش ظرفیت اقامت گردشگران در شهرستان های استان بود، لذا با توجه به اینکه در سال میلادی جاری، “تبریز” به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده است، بهره مندی از این ظرفیت نه تنها برای تبریز بلکه برای تمام شهرستان های استان اصلی مهم و ضروری تلقی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین تشریح کرد: در راستای افزایش ظرفیت اقامتی استان تهمیدات لازم  با صدور مجوزهای بوم گردی، مجتمع های رفاهی و خدماتی و ساماندهی خانه مسافر از سوی اداره کل اتخاذ شد، بطوریکه در حال حاضر ۱۱۲ اقامتگاه بوم گردی فعال در سطح استان فعالیت می کنند که این امر با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه شد.

آبدار ادامه داد: در همین راستا با تقویت ظرفیت های گردشگری شهرستان های استان آذربایجان شرقی در تابستان ۹۷، شاهد افزایش اقامت گردشگران در سایر شهرستان ها از جمله جلفا (منطقه آزاد ارس)، کلیبر و خدآفرین پس از تبریز بودیم.

وی در خصوص بازدید های نظارتی مستمر ستاد خدمات سفر استان نیز گفت: طی ایام تعطیلات تابستانی، برای بهبود و ارتقا خدمات سفر استان، ۱۱۱۸ بازدید نظارتی از مراکز مختلف اعم از تاسیسات گردشگری به عمل آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تهیه کتابچه های گردشگری شهرستان های آذربایجان شرقی در راستای تقویت ظرفیت های گردشگری، گفت: با توجه به اینکه تمام نقاط آذربایجان شرقی از جاذبه های متنوع گردشگری برخوردار است، لذا اهداف رویداد ۲۰۱۸ به صورت استانی تبیین شده تا تمام استان از این ظرفیت ویژه برخوردار باشند که در همین راستا با مشارکت تیم تخصصی، خوشبختانه گردآوری اطلاعات جاذبه های گردشگری شهرستان ها در دستور کار قرار گرفت

مرتضی آبدار افزود: اطلاعات جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی به صورت کتابچه های مجزا در دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده و در اختیار گردشگران قرار گرفته و همچنین ۲ کتابچه مجزا و جامع به جنگلهای ارسباران و روستای تاریخی کندوان اختصاص یافته است.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری منطقه نیز گفت: پشتوانه های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی هر منطقه، به صورت بالقوه زیرساختی برای حضور در میدان رقابت جهانی گردشگری است و در این میان، تنوع اقلیمی، طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی شگفت انگیز و کم نظیر آذربایجان، راه برای ارتقا صنعت گردشگری هموارتر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی با دارا بودن ظرفیت‌ های طبیعی، تاریخی و تنوع آداب و رسوم در شهرها و روستاهای خود از جلوه های نابی برخوردار است، از این رو اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای بهره مندی  و استفاده از ظرفیت های گردشگری شهری و روستایی خود با تدوین برنامه هایی گسترده اعم از برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های متنوع، در صدد معرفی هر چه بیشتر جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان به شهروندان و گردشگران است.

آبدار، جشنواره های متنوع شهرستانی را عامل کلیدی برای جذب گردشگران به استان در تابستان سال جاری عنوان کرد و گفت: تابستان امسال شاهد برگزاری نخستین جشنواره های آلبالو در شهرستان تسوج، فطیر سنتی بستان آباد همراه با آیین رونمایی از ثبت ملی این فطیر، غذا و هنر آشپزی در تبریز و دوشاب (شیره انگور) در شهرستان لیلان بودیم.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره آیین های بومی و محلی روستای “دیبکلو هریس”، در راستای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی و اصیل آذربایجان بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزاری جشنواره های “گل محمدی” روستای عنصرود شهرستان اسکو، “عسل و لبنیات” سراب، “کباب بناب”، “زغال اخته کلیبر”، “سماق هوراند” و “ورنی اهر” برای چندمین سال متمادی را از دیگر رویدادهای برگزار شده در تابستان سال جاری برشمرد و گفت: خوشحالیم که با اقدامات صورت گرفته، برخی از این رویدادها امروز به برند ملی تبدیل شده اند، به گونه ای که با برگزاری آنها شاهد حضور گسترده گردشگران در منطقه هستیم.

مرتضی آبدار گفت: در کنار برگزاری جشنواره ها در ۶ ماهه نخست سال جاری در راستای معرفی و تقویت ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان، با برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تبریز ۲۰۱۸ و نیز شرکت در نمایشگاه های «سرمایه گذاری و شهر گردشگر تهران»، «صنایع دستی تهران» و «صنایع دستی همدان» حضور گسترده ای در رویدادهای نمایشگاهی ملی و بین المللی داشته ایم.

وی افزود: در راستای معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی منطقه در قالب تولید برنامه های تلویزیونی، میزبان چندین تیم مستندساز برای تولید برنامه بوده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان به برنامه های متنوع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گفت: با توجه به محوریت اصلی اقدامات اداره کل استان مبنی بر ارائه خدمات جامع و کامل در حوزه جذب گردشگر، اقدامات جدیدی در راستای کاری این مجموعه قرار گرفت که از آن میان می توان به برگزاری شب های فرهنگی آذربایجان در پایتخت و همچنین کاروانسرای تاریخی یام، برپایی نمایشگاه های سراسری صنایع دستی در شهرستان ها و چاپ و توزیع کتابچه های رنگ آمیزی گردشگری آذربایجان شرقی مختص کودکان اشاره کرد.