به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد زاده، فرماندار شهرستان اسکو در مراسم اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی شعر، داستان کوتاه و مصورسازی آثار تحت عنوان «سهنداستانک» با اشاره به ظرفیت شهر سهند و حضور بیش از ۵٠ هنرمند مطرح استانی در این شهر اولین دوره جشنواره داستان کوتاه را گامی برای برگزاری سایر برنامه های فرهنگی هنری در شهر سهند عنوان کرد.

وی افزود: فرهنگ و هنر عرصه ی مهمی است و اساسا پیام انقلاب ما بیشتر صبغه فرهنگی سیاسی دارد و از این طریق می توانیم برای نسل جدید پیام ها و مفاهیم انقلاب را انتقال دهیم.

چمیده فر، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، با اشاره به استقبال گسترده مردم از اختتامیه جشنواره داستان کوتاه سهند افزود: با توجه به ظرفیت ها و توان بالقوه شهر جدید سهند در حوزه های فرهنگی و هنری، ایجاد ظرفیت ها و فضای فعالیت مناسب فرهنگی و هنری در شهر سهند، برای اهالی فرهنگ و ادب در این شهر ضروری است.

 وی تاکید کرد: نیازهای ساختاری شهر سهند در این زمینه چشمگیر بوده و شرکت عمران شهر سهند، شهردار محترم و اعضای شورای اسلامی می توانند در این خصوص کمک کار مناسبی برای اصحاب فرهنگ و هنر باشند.

چمیده فر، خاطرنشان کرد: برگزاری موفق این جشنواره در سطح استانی در شهر سهند حاکی از توان شهر سهند در برگزاری چنین جشنواره هایی در سطح منطقه ای و حتی کشوری و ملی است و مسئولان و دست اندرکاران جشنواره باید تلاش کنند با جذب و جلب همکاری دستگاه های شهرستانی و استانی برنامه ریزی لازم در این سطح را به عمل آورند.

  محمدعلی قلی‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو و مسئول برگزاری جشنواره‌ی «سهنداستانک» نیز با اشاره به قدمت تاسیس انجمن ادبی در شهرستان اسکو و وجود پتانسیل بسیار ارزشمند در این زمینه اظهار داشت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که رشد و توسعه‌ی حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق سرلوحه‌ی اقدامات خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: در همین راستاست که برگزاری این جشنواره به عنوان یک برنامه‌ی شاخص فرهنگی هنری در شهرستان اسکو تعریف و به اجرا درآمده است.

محمدعلی قلی‌زاده، افزود: دبیرخانه‌ی جشنواره با اعلام فراخوان از اول آذرماه امسال اقدام به اطلاع‌رسانی و دریافت آثار در حوزه‌های شعر، داستان کوتاه و مصورسازی نمود که این فرآیند تا پایان دی‌ماه ادامه داشته است.

مسئول برگزاری جشنواره‌ی «سهنداستانک» گفت: در بخش شعر با موضوع آزاد ١٢۵ اثر و در موضوع دهه‌ی فجر ٣٠ اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شد.

محمدعلی قلی‌زاده، با بیان اینکه در بخش داستان کوتاه در موضوعات اقتصاد مقاومتی، نماز و نیایش، کتاب و کتابخوانی و  آسیب‌های اجتماعی فراخوان اعلام شده بود، افزود: در مجموع ٩٣ اثر در این بخش دریافت شد و در بخش مصورسازی آثار نیز ٢٠ اثر از هنرمندان طراح، نقاش و گرافیست به جشنواره ارسال شده بود که مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

وی هم‌چنین با اشاره به نقش و اهمیت گرامی‌داشت مقام شامخ شهدای مدافع حرم، به برگزاری بخش ویژه (شهدای مدافع حرم) در دو بخش شعر و داستان اشاره نمود و افزود: در بخش شهدای مدافع حرم ۶٠ اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره واصل شده است.

قلی‌زاده به روند داوری آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به شوق و علاقه‌ی اهالی فرهنگ و هنر استان در ارسال آثار به این جشنواره، دبیرخانه مسئولیت سنگینی در این حوزه بر دوش خود احساس کرد و تلاش نمود با بهره‌گیری تجارب از پیشکسوتان حوزه‌های شعر و ادبیات داستانی در استان، داوری آثار را به بهترین نحو و فارغ از سوگیری‌ها و تعصب‌ها به سرانجام برساند.

در ادامه اختتامیه اولین جشنواره شعر، داستان کوتاه و مصورسازی «سهند داستانک» از کتاب « ۵٠ غزل از صائب تبریز» نوشته علی محسنی رونمایی شد.

گفتنی است، بر اساس رای هیات داوران در هر بخش آثار افراد زیر به عنوان آثار برگزیده و شایسته‌ی تقدیر انتخاب و معرفی شدند:

–  بخش شعر:

موضوع آزاد: ١. سرکار خانم مریم کوهنورد، ٢. سرکار خانم نوشین خوش‌بهار، ٣. جناب آقای مصطفی دانش. هم‌چنین آثار آقایان مجید جمیری و حسین زهتابی شایسته‌ی تقدیر شناخته شدند.

موضوع دهه‌ی فجر: ١. سرکار خانم حسنیه رحیمی

–  بخش داستان: ١. عدم احراز شرایط، ٢. سرکار خانم نرجس ابراهیمی، ٣. سرکار خانم سولماز وصالی
–  بخش ویژه:

شعر: ١. راضیه عبدی از اهر، ٢. فرزانه دهقان‌نژاد

داستان: ١. عدم احراز شرایط، ٢. سجاد مسلمی، ٣. مهدی شهابی از اهر