به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، زاهد محمودی در نشست مشترک مسئولان شهری با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بر لزوم تسریع در بازگشایی موزه ادب و عرفان و مرمت بقعه شیخ شهاب الدین اهری تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه قبلاً قول داده بودید موزه ادب و عرفان اهر طی ماه های پیش مجدداً بازگشایی شود، اما تا به حال این امر تحقق نیافته و افکار عمومی این خواسته ها را به صورت جدی مطالبه می کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم از تعطیلی موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌ الدین اهری با گذشت سال ها گله مند هستند، گفت: از مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست داریم آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌ الدین اهری را به اطلاع مردم برسانند.

فرماندار اهر در ادامه خاطرنشان کرد: در شهرهای تاریخی و فرهنگی بنیادهایی برای معرفی و پژوهش در خصوص شهرها وجود دارد که بر این اساس قصد داریم تا در اهر نیز “بنیاد اهر شناسی” را به لحاظ قدمت، تاریخ و پیشینه فرهنگی‌ اش راه‌ اندازی کنیم.

محمودی همچنین بر لزوم سبک‌ سازی گنبدهای بازار تاریخی نصیر بیگ اهر و مرمت آن تأکید کرد و افزود: اهالی بازار تاریخی از بابت سبک‌ سازی گنبدها و مرمت برای جلوگیری از حوادث احتمالی نگران هستند و با آن که می‌ دانیم میراث فرهنگی استان باید به مسائل ۲۱ شهرستان رسیدگی کند ولی انتظار داریم رسیدگی به بناهای تاریخی اهر را در اولویت قرار دهند.

وی خواستار تملک بخش باقی‌ مانده از خانه تاریخی عطایی شهرستان اهر شد و گفت: متأسفانه به لحاظ اینکه بخش دوم خانه تاریخی عطایی تملک نشده، مرمت هم صورت نگرفته که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تملک و مرمت این خانه تاریخی پاسخ مثبتی به مطالبات مردم بدهد.

فرماندار شهرستان اهر در ادامه سخنان خود گفت: آموزش و پرورش اهر قدمتی بیش از یک قرن دارد و ایجاد موزه تعلیم و تربیت از جمله مطالبات قشر فرهنگی شهرستان اهر است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ های شهرستان این موزه دایر شود.

زاهد محمودی با تأکید بر اینکه سرمایه‌ گذار بخش خصوصی برای احداث مجتمع آب‌ درمانی یل سوئی تمامی شرایط و زیرساخت‌ ها را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: کلیه شرایط و زیرساخت‌  ها برای احداث این مجتمع آب‌ درمانی آماده‌ شده اما علت تأخیر در طی روند اداری و صدور مجوز هنوز مشخص نیست.

وی در پایان با بیان اینکه طبق توافقات صورت گرفته در نظر داریم نام شهر داری اهر را به شهرداری شهر تاریخی و فرهنگی اهر تغییر دهیم، گفت:متأسفانه شهرستان اهر در مقایسه با شهرهای هم‌ جوار و هم‌ تراز از نظر زیرساخت‌ های گردشگری محروم مانده و آن طور که باید و شاید به زیرساخت های گردشگری اهمیت داده نشده است.