به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد محمدپور با اشاره به اینکه در هشت ماه نخست سال ٩٧، آذربایجان شرقی در حوزه نشر کتاب در رده چهارم کشوری قرار گرفت، گفت: پس از تهران، قم و خراسان رضوی از نظر آمار کتاب‌ های منتشر شده، آذربایجان‌ شرقی با ١١٧۴ عنوان کتاب در رده‌ چهارم کشوری قرار گرفت.

وی افزود: از کل آمار نشر کتاب در کشور ۷۷/۰۴ درصد به تهران، ۵/۹۵ درصد قم، ۲/۰۹۷ درصد به خراسان رضوی و ۲/۰۱ درصد به آذربایجان‌ شرقی تعلق دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین آمار کتب تالیفی را ٢٠٧ و کتب ترجمه را ٩۶٧ عنوان اعلام کرد و گفت: ٩٧٨ مورد چاپ اول و ١٩۶ مورد چاپ مجدد هستند.

محمدپور شمارگان کل کتاب های منتشر شده در هشت ماهه‌ نخست سال جاری را یک میلیون و ٣٠٨ هزار و ۶٠٠ عنوان اعلام کرد.

این مقام مسئول همچنین با مقایسه‌ روند نشر کتب در سال جاری و سال ٩۶ گفت: در سال ٩۶ در بازه‌ی زمانی یاد شده ١٠٢۵ کتاب منتشر شده بود که در تعداد عناوین و ضریب تغییرات سال ٩٧ به ٩۶ با افزایش پانزده درصدی مواجه هستیم.

وی در ادامه به عملکرد ناشران فعال دارای پروانه نشر استان در هشت ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: انتشارات اختر، ییلاق قلم، آذین گستر،‌ چیت‌ سازان و آلتین جزو پنج انتشارات فعال استان در این بازه‌ زمانی محسوب می‌ شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین به پراکندگی جغرافیایی انتشار کتابها اشاره کرد و گفت: به ترتیب تبریز با ١١٢٢ عنوان، اهر با ٢۴ عنوان، بناب با ١٩ عنوان، مرند با ۶ عنوان، میانه با ٢ عنوان و مراغه با ١ عنوان در این رتبه بندی قرار گرفته‌ اند.

محمد محمدپور همچنین اعلام کرد: براساس اعلام خانه کتاب، انتشارات اختر از آذربایجان‌ شرقی با ٩٣ عنوان کتاب منتشر شده در میان ۵٠ ناشر عمومی پرکار در هشت ماه نخست سال جاری در سطح کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد:‌ در هر برهه‌ ای از تاریخ، مل ت‌هایی که با مطالعه مأنوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و گنجینه های معارف خود را به نسل های دیگر منتقل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: ترویج فرهنگ مطالعه راهبردی ملی و نیازمند توجه و برنامه ریزی است که نشر کتاب‌ های خوب و تاثیرگذار و ایجاد زمینه برای دسترسی به کتاب های مناسب و ایجاد انگیزه برای کتابخوانی از اهم این برنامه‌ هاست.

محمدپور در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اهتمام و برنامه‌ ریزی نهادهای متولی امر کتاب برای اینکه سرانه مطالعه افزایش یابد، این کار باید از نظر مردم به عنوان یک فعالیت ضروری شناخته شود.

وی در پایان مطالعه را یکی از مهم ترین راه های زندگی سعادتمندانه دانست و گفت: انسان برای موفقیت و نیل به سعادت در زندگی، به الگوهای رفتاری نیازمند است و کتاب خوب، بهترین الگوها را در اختیار آدمی قرار می‌ دهد.