ابزار جدید موسیقی آذربایجانی با نام «ساز باس» رونمایی شد

آلت جدید و متفاوت موسیقی سنتی و بومی خطه آذربایجان به نام «ساز باس» که توسط استاد چنگیز مهدی پور ابداع شده است، طی مراسمی در تبریز رونمایی شد.

ابزار جدید موسیقی آذربایجانی با نام «ساز باس» رونمایی شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عاشیق چنگیز مهدی پور، طراح و مبدع «ساز باس» در مراسم رونمایی این ساز جدید، به ضرورت طراحی و ساخت آن اشاره کرد و گفت: پس از تشکیل گروه دالغا، همواره جای خالی یک ساز متفاوت در میان سازهای عاشیقی دیده می شد و با توجه به اینکه ساز عاشیقی صدای زیر دارد، لذا حضور صدایی بم در کنار آن، نقش مکمل را می تواند ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه در «ساز باس» تغییراتی در ساختار و همچنین سیم های ساز اعمال شده است، افزود: برای ساخت این ساز می توانستیم بر روی ساختار چوبی لایه ای از پوست حیوانی کشیده و صدای بم را تولید کنیم، اما در این حالت ساز از نظر سازه ای از موسیقی عاشیقی خارج می شد که به همین سبب تلاش شد تا با ایجاد تغییراتی در اندازه و سیم های ساز، صدای بم مورد نظر را تولید کنیم.

مهدی پور ادامه داد: این ساز یک اکتاو به بازه نت های ساز عاشیقی افزوده است و این امکان را فراهم می سازد تا نت ها و آهنگ های ساخته شده توسط آهنگ سازان نامی سهل تر نواخته شود.

وی در پایان با یادآوری اینکه در ساخت این ساز بسیاری از جوانان هنرمند و خلاق نقش داشته اند و تجربه های خود را در به ثمر رسیدن این هدف با ما در میان گذاشته اند، ابراز امیدواری کرد با استفاده از این ساز شاهد زیبایی دو چندان در موسیقی عاشیقی باشیم.