به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، پرویز محمدزاده در جلسه دیشب مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور معاون اقتصادی وزارت کشور تشکیل شد، ضمن تشریح عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان احداث کارخانه تولید کنستانتره مس انجرد شهرستان اهر را جزو پروژه ‎های نمونه بخش خصوصی اقتصاد مقاومتی در بین استان ‎های کشور خواند و گفت: این پروژه موفق اقتصاد مقاومتی موجب تکمیل زنجیره ارزش در استان شده و در تامین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد موثر خواهد بود.

وی افزود: با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن، ذخیره به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معاون توسعه و برنامه ‎ریزی سازمان مدیریت و برنامه ‎ریزی آذربایجان‎ شرقی در ادامه بیان کرد: این معدن از نوع کانسارهای پرفیری بوده و به روش روباز استخراج می‎‌گرد که با در نظر گرفتن ظرفیت‌ های این معدن، توسعه و احداث طرح ‎های زنجیره کامل تولید مس از اهداف استراتژیک است.

محمدزاده با بیان اینکه تولید معدن برای تامین خوراک کارخانه تغلیظ فاز اول ۳۰ هزار تن کانسنگ در سال برنامه ‎ریزی شده است، افزود: بخش خصوصی به مبلغ ۳۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این معدن سرمایه ‎گذاری کرده است.

وی در ادامه «طراحی سیستم زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) »، « تدوین برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان (دومین سند تدبیر توسعه)» و « اجرای برنامه‌های کارگروه‌های پنج‌گانه اقتصاد مقاومتی» را مهم‌ترین پروژه‌های بخش دولتی اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان‎شرقی عنوان کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ‎ریزی آذربایجان‎ شرقیت همچنین صریح کرد: پروژه زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) در سال ۱۳۹۶ یکی از پروژه‌ های اولویت‌ دار اقتصاد مقاومتی از سوی معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شد و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان به عنوان کارفرما و گروه GIS دانشگاه تبریز نیز به عنوان مشاور طرح فوق تعیین شده است.

پرویز محمدزاده ادامه داد: مشکلاتی مثل دوباره‌ کاری، موازی‎ کاری در تولید اطلاعات، اعمال هزینه‌ های سنگین بر دستگاه‌های اجرایی در موارد متعدد، ناآگاهی از موجودیت اطلاعاتی و محتوای آنها، عدم تطابق اطلاعات موجود با نیاز کاربران در بسیاری از دستگاه‌ ها، نبود استانداردهای لازم در تهیه اطلاعات و مسائلی از این قبیل ضرورت ایجاد زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) را اثبات می ‎کند.

وی در ادامه متذکر شد: بر اساس نتایج طرح، تنها ۱۶ دستگاه در سطح استان بیش از ۹۰ درصد از لایه‎ های اطلاعات مکانی را تولید و استفاده می ‎کنند.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از دستگاه‎ ها با وجود حجم بالای نقشه و اطلاعات مکانی (SDI) های سازمانی تشکیل نشده است و نیاز به ایجاد (SDI) های سازمانی در آنها ضروری است.