به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی در آئین شکرگزاری برداشت گندم از کاهش برداشت این محصول به دلیل افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: با بیان اینکه سالانه به طور میانگین ۳۰۵ میلی متر بارندگی در شهرستان اهر داریم ولی امسال بارندگی ها نسبت به سال گذشته ۳۸ میلی متر کاهش یافته و پیش بینی هایمان نیز در رابطه با برداشت محصولات زارعی مطمئناً کاهش یافته است.

وی افزود: از اواخر فروردین ماه سال جاری تا به امروز بارندگی ها در اراضی زارعی شهرستان اهر کمتر از ۵ میلی متر بوده است و این میزان بارندگی برای زراعت مفید به فایده نبوده که همین امر باعث شده تا برداشت ۷۱۰۰۰ تن گندم که از سوی کارشناسان پیش بینی می شد به ۴۱۰۰۰ تن کاهش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر در ادامه با ذکر اینکه وزش بادهای گرم و افزایش دمای هوا نیز در کاهش تولید گندم در شهرستان اهر تاثیرگذار بود، گفت: امسال بارش تگرگ و خسارت به ۳۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اهر موجب شد تا بر اساس برآوردها حدود ۷۳۰ تن محصولات زارعی از بین برود.

اسدی از توزیع ۷۴۰ تن بذر اصلاح شده گندم در بین کشاورزان اهری طی سال جاری خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۴ هزار و ۷۵۴ هکتار اراضی زیر کشت گندم دیم و ۴ هزار و ۴۲۳ هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی در شهرستان اهر وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از کشاورزان اهری نیز از بذر بوجاری شده برای کشت گندم استفاده کرده اند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا به امروز ۳۲۰۰ تن کود در بین کشاورزی اهری توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، بیمه یک هزار و ۱۷۱ هکتار از اراضی زارعی شهرستان اهر را نسبت به کل اراضی زارعی بسیار کم دانست و گفت: از کشاورزان و باغداران تقاضا داریم تا بیمه محصولات باغی و زارعی از خود و هم صنف هایشان در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه حمایت کنند.

محمد اسدی در پایان با قدردانی از کارشناسان جهاد کشاورزی و کشاورزان در مبارزه با «آفت سِن گندم» گفت: از کشاورزان انتظار داریم به شایعاتی که موجب از بین رفتن محصولات یک ساله شان می شود توجه نکنند؛ بر اساس پایشی که انجام داده‌ ایم برخی شایعات دلالان را جدی گرفته و گندم ذخیره‌ سازی کرده‌ اند که از این‌ رو تقاضا داریم برای سالم ماندن محصولات‌ شان به مراکز خرید تضمینی مراجعه کنند.