به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالقاسم سلطانی در گفت و گویی با با اعلام اینکه : فرآیند ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در آذربایجان شرقی از ۲۶ آذرماه آغاز می شود، اظهار کرد: براساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، افراد متقاضی باید واجد چهار شرط باشند؛ شرط اول این است که از ابتدای سال ۸۴ تاکنون مسکن یا زمین مسکونی به نام افراد ثبت نشده باشد و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از امکانات نهادهای عمومی و دولتی با هدف تامین خانه استفاده نکرده یا تسهیلات یارانه ای دریافت نکرده باشند.

وی با بیان اینکه متقاضی باید متاهل باشد، گفت: مجردها نیز باید حداقل ۳۵ سال سن داشته و سرپرست خانوار باشند؛ داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا و نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی از دیگر شروط این طرح اقدام ملی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به گروه های مورد هدف طرح اقدام ملی تولید مسکن، خاطرنشان کرد: دهک‌ های یک تا سه مورد هدف اقدام طرح ملی نیستند؛ از آنجایی که این دهک‌ ها مسکن محرومان شناخته می‌ شود، وزارت راه و شهرسازی زمینی را در اختیار دستگاه‌ های حمایتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌دهد و براساس تفاهم نامه، مقرر شده این دستگاه‌ها سهم آورده را بیاورند که آورده این دستگاه‌ ها می تواند نقدی، غیر نقدی و یا به صورت زمین باشد.

سلطانی افزود: دهک چهار تا هفت را مورد هدف این طرح قرار داده‌ اند و این دهک‌ها به کارمندان متوسط به بالا تعلق دارد.

وی با بیان این‌ که سهم آورده متقاضیان برای طرح اقدام ملی تولید مسکن ۳۰ درصد قیمت تمام شده ساخت است، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت ساخت هر متربع مربع ۲.۵ میلیون تومان باشد، به ازای هر متر مربع آورده متقاضی ۳۰ درصد این مبلغ بوده و تسهیلات بانکی باتوجه به پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: براساس تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع، قرار است وزارت راه، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای نیروهای مسلح احداث کند.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه همکاری بین وزرات راه و شهرسازی و وزرات آموزش و پرورش امضا شده که براساس این تفاهم نامه، ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی برای فرهنگیان فاقد مسکن احداث می‌ شود.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمام امام (ره) به منظور احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی، خبر داد و گفت: در استان ما تاکنون برای احداث دو هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تفاهم‌ نامه‌ ای برای رفع محرومیت مسکن گروه‌ های نیازمند بسته‌ ایم و با وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تفاهم هایی برای احداث واحدهای مسکونی برای کارگران امضا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در ادامه  چهار هزار و ۵۰۹ واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن به استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته است، متذکر شد: از این تعداد، سهم شهرستان تبریز ۲۳۵۰ واحد، مراغه ۴۰۰ واحد، هر کدام از شهرستان های مرند و میانه و اهر۲۰۰ واحد، بناب ۱۵۰ واحد، آذرشهر ۷۰ واحد، سراب ۱۳۶واحد، عجب شیر ۱۲۰ واحد، ملکان ۴۰ واحد و هادی شهر ۱۰۱ واحد است.

سلطانی اضافه کرد: همچنین برای شهرستان سردرود ۵۵ واحد، خسروشهر، هشترود و شبستر ۵۰ واحد، صوفیان ۲۰ واحد، بستان آباد ۵۵ واحد، تسوج ۳۶ واحد، خواجه ۲۵ واحد، بخشایش ۲۵ واحد، اسکو ۱۰۱ واحد و ورزقان ۲۵ واحد در مرحله اول در قالب طرح اقدام ملی اختصاص یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۰ هکتار زمین در استان برای این موضوع در نظر گرفته ایم.