به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمد میرزاپور در نشست فوق العاده ستاد مقابله با ویروس کرونا از آغاز غربال گری و مشاوره تلفنی برای پیشگیری و شناسایی بیماران کرونایی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: تمامی بهورزان و مراقبین سلامت با اولویت بندی غربال گری خانواده هایی که بیمار دارند را شروع کرده اند و در عین حال آموزش نیز ارائه می دهند.

وی افزود: تا به امروز با ۴۹۶۹ خانواده معادل ۱۶ هزار و ۹۰۰ تماس حاصل شده و علی رغم آموزش های لازم، علایم بیماری اعضای خانواده را جویا شده ایم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر همچنین گفت: تاکنون با تماس های تلفنی توانسته ایم ۷۲ نفر با علایم مشکوک به کرونا را شناسایی کنیم که تعدادی از آنها با مراجعه به پزشک به طور حضوری ویزیت شده اند.

دکتر میرزاپور در ادامه با بیان اینکه ۱۸ نفر با علایم مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان باقرالعلوم (ع) اهر بستری شده‌ اند، گفت: جواب آزمایش ۴ نفر از بیماران مشکوک به کرونا مثبت اعلام شده است که متاسفانه شب گذشته یک نفر از آنان جان باخت ولی وضعیت عمومی ۳ نفر دیگر مطلوب است.

وی ضمن اشاره به اینکه شهروندان توصیه می کنیم بهداشت را جدی بگیرند و افرادی که بیماران زمینه ای دارند بیش از سایری مراقب باشند، اظهار داشت: مجموعه بهداشت و درمان شهرستان اهر در شرایطی که ویروس کرونا جان و سلامتی مردم را تهدید می کند در حالت آماده باش قرار دارد و ما در مجموعه هر روز صبح و عصر اقدامات و وضعیت بیماران بستری شده بررسی و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با ابراز نگرانی از کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک در بیمارستان اهر، گفت: با همکاری دستگاه های ذیربط حدود ۱۰۰ واحد صنفی به دلیل احتکار تجهیزات بهداشتی، گران فروشی و عدم رعایت بهداشت در شهر اهر پلمپ شدند.

دکتر محمد میرزاپور ادامه داد: همکاران ما مدام به نانوایان آموزش های لازم و توصیه های بهداشتی را ارائه می دهند ولی این انتظار که نانوایی‌ ها را پلمپ کنیم منطقی نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با همکاری رسانه ها و خبرنگاران اهری تمامی مطالب به مردم منتقل می‌شود و زبانمان برای قدردانی از رسانه ها و خبرنگاران قاصر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر در ادامه ضمن اعلام اینکه خانواده بیماران مشکوک به کرونا را غربال گری می کنیم تا تا زنجیره انسانی انتقال ویروس را قطع کنیم، تصریح کرد: همان‌طور که پیش تر گفته ایم، خطر در کمین است و اگر مردم رعایت نکنند زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا در شهرستان اهر گسترش می یابد.

دکتر میرزاپور اضافه کرد: عرفاً و قانوناً نمی توانیم از ورود اهری هایی که در سایر شهرها ساکن هستند و به شهرستان اهر می‌ آیند جلوگیری کنیم ولی اگر همشهریان ما دوستان و خویشاوندان خود را دوست دارند تا ریشه‌ کن شدن ویروس کرونا دید و بازدید ها را کنار بگذارند.

وی از غربال گری وضعیت مسافران در جاده های مواصلاتی شهرستان خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته در جاده اهر – تبریز حدود ۲۰۰۰ را غربال گری کرده‌ ایم که تنها در ۱۰ نفر از مسافران علایم مشکوک به کرونا وجود داشت ولی اعداد و ارقام مسافران غربال گری شده در جاده اهر – مشگین شهر نگران کننده است؛ به عبارتی طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۰ نفر در این جاده غربال گری شده بودند که ۵۲ نفر از مسافران علایم مشکوک به کرونا داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر در ادامه با اشاره به اینکه تجمع های چهارشنبه سوری و پنج شنبه آخر سال می تواند منشا گسترش ویروس کرونا باشد، خطاب به شهروندان اهری گفت: همشهریان عزیز برای آنکه آسیبی به خانواده‌ هایشان، دوستان و اطرافیان نرسد، از تجمع در آرامستان ها و سطح شهر به جد خودداری کنند چرا که افراد مبتلا شده به ویروس کرونا در شهرستان اهر سابقه مسافرت نداشته اند و این امر نشان می دهد ویروس کرونا در اهر جان و سلامتی مردم را همچنان تهدید می کند.

دکتر محمد میرزاپور در پایان با تاکید بر اینکه ما، پرستاران و پزشکان تمامی توان خود را برای مقابله با ویروس کرونا به کار گرفته ایم، گفت: ما و کادر درمانی لحظه ای در مقابله و مبارزه با ویروس کرونا تعلل نکرده ایم و به عبارتی کادر درمانی ما اعم از پرستاران و پزشکان جان خود را در معرض آسیب گذاشته اند تا آسیبی به شهروندان نرسد اما برای ریشه کن شدن این ویروس به مشارکت و همراهی مردم نیازمندیم.