به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمد حسین صومی از کاهش ۲۵ درصدی تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی در طول هفته گذشته خبر داد و گفت: مجموعه اقدامات و رعایت فاصله هوشمند به کاهش تعداد مبتلایان منجر شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه با وجود کم شدن محدودیت ها و در جریان بودن فعالیت ها، روند خیلی نگران کننده نیست، افزود: خوشبختانه افزایشی که به شدت نگرانش بودیم، اتفاق نیفتاد و فوتی ها نیز ۱۰ درصد کاهش یافته‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین اظهار کرد: تعداد بستری ها شامل افرادی با گرفتاری شدید، کم شده است و این یا به شناسایی خوب مبتلایان یا به کاهش تعداد بیمار برمی گردد که هر دو به نفع ما هستند.

دکتر صومی در ادامه از ترخیص و بهبودی ۷۹ درصد کرونا مثبت ها شامل ۳۴۸۵ نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: از اول اسفند ماه تاکنون ۸۰۲۸ بیمار با علایم سندروم تنفسی حاد بستری شده بودند که ۸۲ درصدشان مرخص شده اند.

 وی ادامه داد: هم اکنون ۶۷۳ نفر مبتلا به کرونا در مجموع بیمارستان‌ های استان و ۱۸۳ نفر از این تعداد در بخش‌ های ویژه بستری بوده و ۷۲ نفر زیر دستگاه تهویه مکانیکی هستند که این نیز بهتر شدن وضعیت را نشان می‌ دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، غربالگری هدف دار و اجرای مرحله دوم غربالگری را در کاهش تعداد مبتلایان موثر عنوان کرد و گفت: در مرحله دوم غربالگری با افراد بالای ۱۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ ای تماس گرفته می‌ شود.

محمد حسین صومی یادآور شد: ‌فعالیت پنج آزمایشگاه انجام تست کرونا در استان نیز در شناسایی به موقع موارد تاثیر داشت و از امروز نیز امکان انجام آزمایش آنتی بادی فراهم شد که کیت‌ های آن نیز در دانشگاه علوم پزشکی تولید شده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت خودداری از برگزاری دورهمی‌ ها و افطاری ها در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ترسمان از این است که محدودیت‌ ها را در ماه رمضان رعایت نکنیم و عادت به دادن افطاری، باعث برگزاری دورهمی‌ های خانوادگی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه امروزمان خودداری از دورهمی‌ ها بوده و در صورت خودداری از اجتماعات و رعایت موارد مورد تاکید به مدت دو الی چهار هفته، ویروس زمین گیر و شیب نزولی خواهد شد و تعداد افراد مبتلا در هر روز طی ماه آتی به تعداد انگشتان دست خواهد بود.