اجتماعی » اخبار منطقه ارسباران
کد خبر : 32968
چهارشنبه - 7 خرداد 1399 - 08:12
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

شکارچی متخلف سیاه گوش در ورزقان دستگیر شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: شکارچی متخلف در شهرستان ورزقان که پس از شکار یک قلاده «سیاه گوش» (قره قولاق) به آزار و اذیت و آویختن آن اقدام و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، دستگیر شد.

شکارچی متخلف سیاه گوش در ورزقان دستگیر شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حمید قاسمی با اعلام اینکه در پی انتشار تصویری از به دار آویخته شدن یک قلاده «سیاه گوش» در ورزقان، دستور شناسایی و برخورد با عوامل این اقدام غیر انسانی صادر شد، اضهار کرد: به محض اطلاع از این اقدام غیرانسانی و ضدزیست محیطی، با هماهنگی های انجام شده با مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی، شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این اقدام فجیع در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پس از آن به دنبال شناسایی شکارچی متخلف سیاه‌گوش (گربه وحشی)، بر حسب دستور دادستان شهرستان ورزقان نامبرده دستگیر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: پرونده قضایی برای این فرد تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به جریان افتاده است.

قاسمی خاطرنشالن کرد: این شکارچی ۲۰ میلیون تومان خسارت بر محیط‌زیست وارد کرده بود و بر این اساس علاوه بر جزای کیفری، بایستی این خسارت را نیز جبران کند.

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیاه گوش (Lynx – لینکس) یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) و بسیار نادر و کمیاب می باشد و از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها است.

جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

سیاه گوش بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های درخطر انقراض می باشد. از بین رفتن جمعیت سمداران و نابودی زیستگاه مهمترین عواملی است که سیاهگوش ها را در مخاطره قرار می دهد. همچنین در طبقه NT) IUCN) و پیوست II کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

پراکندگی سیاه گوش در منطقه ی ارسباران از کوههای کیامکی شروع می شود و تا نواحی کوهستانی شهرهای اهر و هوراند و کلیبر ادامه می یابد. به عبارت دیگر این گونه را می توان در بیشتر مناطق رشته کوه قره داغ یافت. این گونه در کوهستان کامتال و کیامکی ومناطق حفاظت شده ی ارسباران از جمعیت قابل قبولی برخوردار است، اما متاسفانه در مناطق آزاد و خارج از نظارت سازمان در لبه انقراض قرار گرفته است.