به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، برای آشنایی بیشتر با فعالیت این معدن پای صحبت های سیاوش حاتم زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه نشسته‌ ایم که شرح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

عملکرد شرکت مس مزرعه را در سال ۱۳۹۸ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجتمع مس مزرعه با ثبت رکوردهای جدیدی سال گذشته را به خوبی سپری کرد. از نظر تناژی در تولید کنسانتره رشد ۲۰ درصدی، تولید مس محتوی رشد ۱۹ درصدی و در ریکاوری ۸۵.۸ درصد حاصل شد که رشد ۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته‌ایم و این در حالی است که تنها ۱۰ درصد کانسنگ مصرفی نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته که این امر با ارتقای کیفی سیستم و همت بالای پرسنل و توجه ویژه آن‌ها به امر تولید امکان‌پذیر بوده است.

در سال ۱۳۹۸، تعمیرات کامل خط تولید و خرید تجهیزات جدید ازجمله سنگ‌شکن فکی و سایر تجهیزات تعمیراتی که باعث کاهش زمان توقف، بهینه‌سازی گلوله مصرفی و کاهش مصرف مواد شیمیایی و آهک شده بود را انجام دادیم همچنین ترمیم تجهیزات کارخانه را در نیز در دستور کار داشتیم. برای راه ‌اندازی کارخانه آهک اهر با برگزاری آزمون استخدامی توسط دانشگاه شریف حدود ۳۷ نفر جذب شده‌اند که آموزش ‌های لازم را در کارخانه آهک هیدراته اسپندار آذرشهر و مجتمع مس سونگون گذرانده ‌اند.

همچنین در سال گذشته قراردادهای همکاری بین مراکز علمی و دانش‌بنیان و دانشگاه تبریز و پارک علم و فناوری در موارد نمونه‌برداری و طرح پایش زیست‌محیطی سد باطله، توموگرافی تونل‌های معدن مزرعه منعقد گردید و همکاری با این مراکز هنوز در دستور کار قرار دارد.

در رابطه با تامین آب مصرفی واحد تغلیظ، قراردادی با سازمان آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی اخذ شد که از آب نزولات جوی جهت تامین آب مورد نظر استفاده شود. لازم به توضیح است  که قریب به ۹۰ درصد آب مصرفی این واحد بازیابی شده و به چرخه فعالیت بازگردانده می‌شود و با این کار، صنعت مس جزو صنایع سازگار با کم‌آبی وزارت نیرو محسوب می‌شود.

در سال گذشته، شرکت از نظر تجهیز به سیستم‌های پیشرفته اداری، فنی، تخصصی و آزمایشگاهی جهش خوبی را داشته و در حوزه حقوقی و قضایی تمامی پرونده‌ها در این حوزه مختومه شده است. شایان ذکر است که طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت اجرا شده که همکاران از مزایای این طرح بهره‌مند شده‌اند.

در راستای مسئولیت‌های سازمانی نیز تحولی خوب را برای همکاران رقم خورده که موجب رضایت آن‌ها شده است.

توضیح مختصری در رابطه با کارخانه تغلیظ معدن مزرعه بفرمایید

می‌توان گفت که کارخانه تغلیظ مهم‌ترین واحد شرکت محسوب می‌شود، خوراک ورودی این کارخانه سالانه ۸۰ هزار تن است که از معدن مس سونگون تامین می‌شود. بخش دیگر فعالیت‌های شرکت، راهبری عملیات انتقال آب سد اهر به معدن مس سونگون است و بخش سوم، عملیات استخراج سنگ آهک از معدن آهک (گوری درق) و انتقال آن به کارخانه آهک اهر بوده و حوزه کاری چهارم این مجموعه، راهبری کارخانه آهک اهر برای تولید آهک هیدراته است.

در خصوص مسائل محیط زیستی چه تهمیداتی را اندیشیده اید؟

در این خصوص تعاملات و مذاکرات خوبی را با اداره‌ محیط زیست مختلف داشتیم و آمادگی خود را جهت نصب سیستم‌های پکیج فاضلاب انسانی و پایش آنلاین اعلام کرده‌ایم. در حال حاضر، عملیات نمونه‌برداری و آنالیز آب‌های زیرزمینی منطقه و ارسال برگه خوداظهاری را در دستور کار داریم. همچنین بررسی‌های لازم توسط دانشگاه تبریز در خصوص استحکام سد باطله صورت گرفته و مورد تایید است.

ترفیع سد باطله که جزو ضروریات بود با حمایت آقای مهندس شریفی و مجتمع مس سونگون در مدت ۶ ماه صورت گرفت و تراز سد باطله به ارتفاع دو هزار و ۸۵ متر افزایش یافت. قابل ذکر بوده که ترفیع و استحکام این سد مورد تایید محیط زیست استان نیز است.

سد باطله تا چهار سال آینده جوابگوی معدن مس مزرعه خواهد بود و این شرکت در این فاصله زمانی باید تمهیدات لازم را برای ایجاد سد دیگر و یا استفاده از Dry stacking را پیاده نماید به نحوی که مورد تایید محیط زیست باشد.

مجتمع مس مزرعه در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی چه اقداماتی را انجام داده است؟

در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نیز در تلاش هستیم با حمایت‌های مجتمع مس سونگون در کنار مردم شریف منطقه باشیم. هر آنچه را در توان داشتیم اعم از ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده در اختیار بیمارستان شهرستان اهر قرار دادیم و بعد از این نیز در کنار مردم خواهیم ایستاد.