به گزارش اهر خبر (اهر نیوز) ، بابک محبوب علیلو در بازدید از مرکز شبانه روزی نگهداری کودکان کار در تبریز هم‌چنین بر تقویت و توسعه آموزشهای فرهنگی و تربیتی با هدف جامعه پذیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه را مورد تأکید قرار داد.
وی با قدردانی از فعالیت این مرکز گفت: در این مراکز ضمن این‌که افراد خیر و دستگاههای مسئول به ویژه نهادهای حمایتی دولتی و غیر دولتی باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند، در عین حال لازم است نسبت به گسترش آموزش‌های فرهنگی و تربیتی اهتمام شود و فعالیتها تنها به نگهداری صرف محدود نباشد.

وی افزود: مراکز نگهداری از کودکان کار به منزله نهاد خانواده تلقی میشود و شایسته است تا برنامههای آن فراتر از بحث‌های نگهداری، مولفههای بازسازی اجتماعی و جامعه پذیزی همراه با ارائه الگوهای رفتاری را در بر بگیرد و با اولویت اجرا شود.

محبوب علیلو ادامه داد: لازمه دست یابی به هدفهای تعالی این مراکز و نتیجه بخش بودن فعالیتهای آن‌ها برقرار روابط عاطفی و صمیمی میان مددکاران و مددجویان است تا مددجو به راحتی بتواند حرف دلش را بزند.

وی با اشاره به تأثیر رفتارهای بزرگان و مسئولان در شکل گیری شخصیت کودکان و جوانان اهمیت و نوع رفتار مربیان و مددکاران این مراکز را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به این‌که وقوع آسیبهای اجتماعی و کودکان کار ناشی از بد رفتاری و سوء رفتار برخی خانوادهها است لذا سعی شود در این مراکز برنامههای آموزش خانوادههای بدسرپرست هم در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار کرد: یاری نیازمندان و اهتمام به حل مشکلات آنان براساس آموزههای دینی، اخلاقی دارای پاداش معنوی و اجر آخروی است و نباید از آن دریغ کنیم.

دادستان مرکز آذربایجان شرقی خطاب به مسئولان این مرکز یادآوری کرد: کودکان کار در دست شما ها به عنوان امانت هستند باید رسم امانت داری را به جا بیاوریم و خدمت به آنان را فرصت و غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به پیشگامی و حسن سابقه تبریز و آذربایجان در فعالیتهای خیرخواهانه گفت: کمک به محرومان و نیازمندان خوشبختانه در این خطه در سالهای اخیر به فرهنگ فراگیر و عمومی تبدیل شده و ما مصداق‌های آن را در کمکهای مومنانه و مواسات و آزاد سازی زندانیان و محکومان جرائم عیر عمدی و مالی نیز کمک به محرومان را به خوبی مشاهده میکنیم.

وی بیان کرد : اهتمام به امور خیریه در آذربایجان شرقی به ویژه در سالهای اخیر آن چنان فراگیر شده که حتی مردم با فاصله گیری از روشهای سنتی در اقدام ارزشمند و خداپسندانه نذورات و احسان خود را به جای شام و ناهارهای زاید به نیازمندان واقعی و مردم بی بضاعت اختصاص میدهند.

انجمن خیریه فرزندان رحمت به عنوان یک سازمان مردم نهاد در سال ۱۳۷۷ با هدف نگهداری از کودکان بی سرپرست  بد سرپرست به صورت تخصصی تأسیس شده و هم اکنون در آن بیش از ۶۰ کودک و نوجوان به صورت شبانه روزی نگهداری میشود.

این مرکز هم‌چنین بیش از ۳۰۰ خانوار را به صورت مددجو و یا مادر سرپرست را تحت پوشش دارد و در کمک به آزادی زندانیان زیر ۱۸ با کانون اصلاح و تربیت زندان تبریز و نیز اشتغال آنان بعد از آزادی همکاری میکند.

منبع: روابط عمومی اداره کل دادگستری کل آذربایجانشرقی