اجتماعی » اخبار شهرستان » اخبار ویژه » گزارش
کد خبر : 33935
شنبه - 22 شهریور 1399 - 12:33

حرکت کُند اهر در ساماندهی مشاغل مزاحم

مشاغل مزاحم در شهرستان اهر نیازمند پیگری و ساماندهی هستند.

حرکت کُند اهر در ساماندهی مشاغل مزاحم

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احداث شهرک صنفی اهر با گذشت بیش از ۷ سال از کلنگ‌زنی با هدف ساماندهی مشاغل مزاحم، اندر خم یک کوچه است و عزمی برای پیگیری روند این شهرک صنفی وجود ندارد.
هفته دولت سال ۹۲ بود که احمد علیرضابیگی استاندار وقت آذربایجان شرقی در سفری یک‌روزه به شهرستان اهر؛ شهرک صنفی اهر را با هدف ساماندهی مشاغل مزاحم کلنگ‌زنی کرد تا شاید اهر دارای شهرک صنفی باشد ولی با گذشت بیش از ۷ سال، احداث شهرک صنفی اهر در هاله‌ای از ابهام است.

در زمان کلنگ‌زنی شهرک صنفی اهر هدف اجرای پروژه، انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم به خارج از شهر و ساماندهی و تأمین بهداشت محیط شهری در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در ضلع غربی شهر اهر عنوان می‌شد که استقرار ۶۰۰ واحد صنفی در آن پیش‌بینی شده بود ولی اکنون با بررسی اظهارات مدیران و مسئولان وقت تناقضاتی در مشخصات این پروژه تأثیرگذار اهر دیده می‌شود.

بنا بر اظهارات مسئولان شهرستانی، بیش از ۶ سال قبل از ۴۵۰ کسبه متقاضی خرید در این شهرک صنفی، هزینه‌ای متغیر از یک تا پنج میلیون تومان دریافت می‌شود که تاکنون نه تنها شهرک صنفی که قرار بود به زودی به بهره‌برداری برسد خبری نیست بلکه خبری از این‌که مبالغ پرداخت شده کسبه نیست.

وعده‌های بی نتیجه مدیران استانی و شهرستانی

غلامعلی راستی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اهر از آغاز عملیات شهرک صنفی اهر در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در این شهرستان خبر داده بود و با اشاره به صدور مجوز تأسیس شهرک صنفی دراین شهرستان گفته بود: با راه‌اندازی این شهرک ضمن ساماندهی مشاغل پر سر و صدا و فنی در سطح شهر ضمن جلوگیری از پراکندگی این‌گونه مشاغل با اجرای این طرح مکانی مناسب برای فعالیت مشاغل فنی، کارگاه‌های کوچک زودبازده صنعتی و خدماتی فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که آغاز به کار این شهرک در سطح شهرستان کمک مؤثری را به اشتغال‌زایی منطقه خواهد کرد، گفته بود: با هماهنگی به عمل آمده با بانک رفاه به کلیه واحدهای صنعتی که در این شهرک سرمایه‌گذاری و فعالیت نمایند برای تجهیز و راه‌اندازی واحدهای مختلف تولیدی و خدماتی تحت پوشش مجامع امور صنفی تسهیلات کم بهره بانکی پرداخت خواهد شد.

حسین نجاتی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز ۱۸ تیرماه ۱۳۹۲ از احداث شهرک صنفی اهر با وسعت ۱۲ هکتاری توسط اتاق اصناف در این شهرستان خبر داده و گفته بود: اتاق اصناف اهر اقداماتی در مورد احداث شهرک صنفی انجام داده است، این شهرک با یکسری مشکلات زمین روبرو است که اگر حل نشود آن را در قالب ۴ شهرک صنفی مطرح خواهیم نمود تا بتوانیم اجرا کنیم.

محمدرضا عابدینی، رئیس وقت اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اهر نیز ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۲ گفته بود: این شهرک با هدف انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم به خارج از شهر و ساماندهی و تأمین بهداشت محیط شهری در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار با مشارکت مجمع امور صنفی، اداره صنعت، معدن و تجارت و مشارکت صاحبان اصناف شهرستان اهر و پیگیری‌های فرمانداری خریداری شده است و در ضلع غربی شهر اهر احداث می‌شود و استقرار ۶۰۰ واحد صنفی در رسته مشاغل مزاحم در آن پیش‌بینی شده است.

رضا صدیقی، فرماندار وقت شهرستان اهر نیز ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ ایجاد شهرک صنفی در این شهرستان را از نیازهای ضروری منطقه در جهت ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم در این شهرک عنوان کرده و خواستار تأمین زیرساخت‌های شهرک صنفی، حل مشکلات فاضلاب مجتمع ادارات اهر و آب‌گرفتگی معابر شهری هنگام بارندگی از سوی ادارات ذی‌ربط شده بود.

عملیات اجرایی شهرک صنفی اهر قرار بود از سال ۹۷ آغاز شود

کریم محمدیان، رئیس اتاق اصناف اهر تیرماه سال ۹۷ در مصاحبه‌ای گفته بود: سعی داریم تا از ۲۸ تیرماه ۹۷ روند احداث شهرک صنفی را آغاز و با تمام توان و سرعت ممکن این پروژه را به سرانجام برسانیم از طرفی دیگر با اعلام فراخوان به اعضای اصنافی که ثبت نام کرده‌اند تلاش می‌کنیم تا منابع مالی مورد نیاز نیز جمع‌آوری شود.

محمدیان همچنین گفته بود: روند احداث شهرک صنفی اهر از سال‌های گذشته آغاز شده بود اما متأسفانه بنا به مشکلاتی موجود این پروژه متوقف شده بود با پیگیری‌های معاون فرماندار اهر با رویکردی جدید تاکید دارند تا شهرک صنفی اهر مراحل احداث خود را طی نماید.

شناسایی ۵۷۵ مورد مشاغل مزاحم در اهر

کمال امید، شهردار سابق اهر نیز دی‌ماه ۹۷ از شناسایی ۵۷۵ مشاغل مزاحم در سطح شهر اهر خبر داده و گفته بود: شهرک صنفی به‌منظور ساماندهی و تجمیع مشاغل مزاحم در اهر احداث می‌شود.

شهردار سابق اهر با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ واحد صنفی در رسته‌های شغلی مختلف در شهر اهر فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: تاکنون ۵۷۵ مشاغل مزاحم در رسته‌های مختلف در شهر اهر که عمدتاً شهروندان از عدم سامان‌دهی مشاغل مزاحم ناراضی‌اند شناسایی‌شده است.

وی از احداث شهرک صنفی به‌منظور ساماندهی و تجمیع مشاغل مزاحم در شهر اهر خبر داد و افزود: احداث شهرک صنفی در اهر از سال‌های قبل مطرح است و به لحاظ اینکه در روند اداری مجریان پروژه با مشکل مواجه بودند اخیراً مشکلات این شهرک مرتفع و قرار شد روند احداث شهرک صنفی اهر تسریع شود، احداث این شهرک صنفی از هر حیث برای ما اهمیت دارد به‌طوری که با تکمیل شهرک صنفی می‌تواند مشاغل مزاحم را سامان‌دهی و به دغدغه‌های شهروندان خاتمه داد.

منتظر ارائه نقشه‌های ساختمانی و گواهی تأمین اجتماعی هستیم

محمد سرقینی، شهردار اهر نیز در خصوص اینکه احداث شهرک صنفی اهر به کجا رسید، گفت: مشکلی در شهرداری اهر وجود ندارد و منتظر ارائه نقشه‌های ساختمانی و گواهی تأمین اجتماعی هستیم تا روند صدور پروانه طی شود و این تعلل مربوط به شهرداری نیست.

ادارات در احداث شهرک صنفی اهر همکاری لازم را ندارند

کریم محمدیان رئیس اتاق اصناف اهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هفته پیش‌رو طی جلسه‌ای با حضور فرماندار و مدیران ادارات برای از سرگیری پروژه شهرک صنفی اهر تصمیم‌گیری می‌شود، قرار است تا از طریق فرماندار شهرستان، از شهردار اهر بخواهیم تا ماشین‌آلات را برای مسطح‌سازی زمین شهرک صنفی در اختیارمان بگذارد و سپس عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

رئیس اتاق اصناف اهر افزود: فرماندار شهرستان و نماینده اهر و هریس به طور جدی پیگیر احداث شهرک صنفی اهر هستند و زمانی بود که اتاق اصناف و دادستانی پیگیر بودند ولی نتیجه دلخواهی را نتوانستیم بگیریم و از طرفی دستگاه‌های اجرایی همکاری قابل توجهی که بتواند در امور اجرایی شهرک صنفی اهر تأثیر داشته باشد را نداشتند.

وی ادامه داد: انتظار داریم شهرداری اهر در مسطح‌سازی زمین و جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی شهرک صنفی؛ اتاق اصناف را یاری کند و تا به حال تصمیم به همکاری در این زمینه نگرفته است.

محمدیان بابیان این‌که نماینده اهر و هریس از فرماندار شهرستان اهر خواسته است تا به طور جدی مسائل و مشکلات شهرک صنفی را پیگیری کند، گفت: فرماندار اهر نیز مصمم است تا عملیات اجرایی شهرک صنفی مجدداً آغاز شود و نماینده مجلس نیز تاکید کرده‌اند که شهرک صنفی جزو شهرداری اهر است و می‌بایست پیگیر احداث شهرک صنفی باشد.

رئیس اتاق اصناف اهر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که احداث شهرک صنفی اهر در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟ گفت: عملیات اجرایی شهرک صنفی اهر کاملاً متوقف شده است، شاید دلیل تأخیر چندساله در احداث شهرک صنفی این باشد که همه فکر می‌کنند؛ احداث این شهرک با هدف سامان‌دهی مشاغل مزاحم صرفاً بر عهده اتاق اصناف است در حالی که اکثریت دستگاه‌های اجرایی و شهرداری اهر که در سامان‌دهی مشاغل مزاحم ذی‌نفع است وظیفه‌ای دارند.

وی با تاکید بر این‌که ادارات در این فکر هستند که اتاق اصناف در احداث شهرک صنفی به دنبال نفع شخصی است، یادآور شد: شهرداری اهر در سطح شهر عملکرد خوبی دارد ولی انتظار ما این است که همانند شهر؛ در احداث شهرک صنفی نیز همکاری اثربخشی داشته باشد.

محمدیان خاطرنشان کرد: احداث شهرک صنفی اهر که اولویت استقرار مشاغل مزاحم است؛ از طرفی سامان‌دهی مشاغل مزاحم از دیگر وظایف شهرداری اهر است انتظار می‌رود برای تکمیل این شهرک صنفی همکاری لازم را داشته باشند.

بند (۲۰) ماده (۵۵) اصلاحی قانون شهرداری – مصوب ۱۳۴۵- آئین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری بر اساس قانون؛ بر عهده شهرداری، اتاق اصناف و دستگاه‌های اجرایی (دولتی) است، حال باید منتظر ماند و دید که وعده‌های پی در پی در خصوص احداث شهرک صنفی اهر و انتقال مشاغل مزاحم به این شهرک چه زمانی تحقق می‌یابد.

منبع: مهر / علی دایلاری اصل