به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ایجاد پارکینگ در ورودی روستا باید به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شورای راهبردی این روستا تبدیل شود چراکه با تردد بیش‌ از حد خودروها در این روستا، بافت تاریخی آن بیش‌تر در معرض آسیب و تخریب قرار می‌گیرد.

جواد رحمتی، روز شنبه در جلسه شورای راهبردی روستای تاریخی کندوان با بیان اینکه این کار باید از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی این شورا باشد، افزود: با توجه به اجرای برخی ساخت‌ و سازهای غیراصولی در بافت این روستا، لازم است تا دستگاه‌های مسوول نسبت به حذف این نوع ساخت‌ و سازهای غیرمجاز با برنامه‌ریزی کارآمد اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی بر سامان‌دهی روستای تاریخی کندوان با ابزارهای تشویقی و بازدارنده تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه این روستا در ابعاد ملی و بین‌المللی آسیب‌شناسی مشکلات موجود و رعایت ضوابط بافت تاریخی در این روستا ضروری است.

رحمتی، بر رسیدگی به وضعیت ساخت‌ و سازهای ناهمگون با بافت تاریخی روستای کندوان تاکید کرد و ادامه داد: کران‌های دست کند از ویژگی های منحصربه ‌فرد این روستا بوده و نگهداری از آن‌ها وظیفه‌ای عمومی برای اهالی روستا و دستگاه‌های مرتبط است.

وی با بیان اینکه الزام های زندگی ساکنان این روستای تاریخی باید تقویت شود، یادآوری کرد: کاهش نرخ جمعیت این روستا نشان‌دهنده کافی نبودن ظرفیت‌های لازم برای زندگی و تمایل به مهاجرت به شهر است بنابراین باید با حداکثر توان ظرفیت‌های لازم برای اشتغال متناسب با هویت روستا و زندگی در آن برای روستائیان فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه حفظ اصالت و تمامیت روستای کندوان را از مهم‌ترین اهداف این اداره کل اعلام کرد و گفت: این روستا از جمله روستاهایی است که تنها ۲ مورد مشابه در دنیا دارد و باید تمام تلاش، اقدامات و توجه خود را در راستای تقویت ظرفیت‌ها، رفع مشکلات و در نهایت ثبت جهانی این اثر منحصربه ‌فرد، معطوف کنیم.

احمد حمزه زاده، با تاکید بر مقابله صریح و جدی با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در بافت این روستای تاریخی، ادامه داد: تاکنون مقابله با این نوع ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی دستگاه‌های مرتبط به ‌طور جدی پیگیری نشده است.

وی یاداوری کرد: برای حفظ اصالت و هویت معماری این روستای تاریخی باید در سریعترین زمان با تبیین برنامه‌ای کارآمد و تعریف ابزارهای تشویقی نسبت به تقلیل و حذف ساخت‌های غیرمجاز اقدام کرد.

حمزه زاده، با بیان اینکه این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان نظارت مستمر بر وضعیت کران‌های دست کند این روستا دارد، ادامه داد: حفظ اصالت و کالبد این میراث بی‌بدیل منوط بر همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط اعم از بخشداری، دهیاری، شورای راهبردی و بنیاد مسکن است.

روستای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت است که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند؛ این روستا در اطراف شهرستان اسکو واقع شده و به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.

روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛ این مکان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.

منبع: ایرنا