به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، تئاتر بسیار عزتمند بود روی پای خودش بود هنرمند تئاتر علی‌رغم مشکلات مالی‌اش، نیاز به کمک کسی نداشت، به بهانه کرونا تماشاخانه‌ها را تعطیل کردند و با سوء مدیریتشان، شغل تئاتری‌ها را نابود کردند.

از اواخر سال نود و هشت که به خاطر شیوع ویروس کرونا اجراهای تئاتر متوقف شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد این توقف این چنین طولانی شود که معیشت اهالی تئاتر را به تنگنا بیندازد؛ تا جایی که هنرمند تئاتری باید برای امرار معاش خانواده خود، گوشی موبایل فرزند خود یا طلاهای همسرش را بفروشد!

اما نهادهای متولی تقریباً هیچ حمایتی از این هنرمندان نکردند البته یک سامانه‌ای برای ارائه تسهیلات برای هنرمندان اعلام شد ولی هیچ مبلغی تا به حال به حساب ثبت نام کنندگان واریز نشده است.

یعقوب صدیق جمالی از کارگردانان تئاتر تبریز در این مورد گفت: «تئاتر بسیار عزتمند بود روی پای خودش بود هنرمند تئاتر علیرغم مشکلات مالی‌اش، نیاز به کمک کسی نداشت. به بهانه کرونا تماشاخانه‌ها را تعطیل کردند و با سوء مدیریتشان، شغل تئاتری‌ها را نابود کردند آنها که حقوق‌هایشان را سرماه دریافت کردند اما هیچ قدمی در راه تئاتر برنداشتند چرا پاسخ قانع کننده‌ای برای کم کاری‌های خود ندارند؟»

امیر حجازی از دیگر اهالی تئاتر گفت: «هنرمند فقط از راه هنر خود امرار معاش می‌کند اگر بازیگر تئاتر است باید تئاتر کار کند اگر در زمینه موسیقی فعال است باید موسیقی کار کند و… ولی در این روزهایی که نه اجرای تئاتری هست ونه کلاً هیچ فعالیت هنری، دوستان هنرمند به مشکل اقتصادی برخوردند اما هنرمند واقعی شرافتمند است و عزت نفس دارد و دستش را جلوی دیگران دراز نمی‌کند و به دنبال دلالی نیست.»

هنرمندان، صرفاً با هنر خود سرپا هستند و هیچ درآمد ثابت و اغلب بیمه هم ندارند.

در این بین چند تن از هنرمندان تئاتر تبریز دست به کار شده‌اند تا کمکی برای هنرمندانی که صرفاً از طریق امر نمایش ارتزاق می‌کنند، حمایت مالی کنند.

گلایه دیگری که هنرمندان دارند اینکه تئاتر شهر تبریز واقع در میدان دانشسرا حدود دوسال در حال بازسازی است و هنوز به اتمام نرسیده و هنرمندان برای تمرین و اجرای نمایش سالن ندارند.

بخاطر همین ماه پیش هنرمندان تبریزی در نامه‌ای به رئیس جمهور از ضعف مدیریت فرهنگی استان گله مند بودند و خواستار ورود مستقیم ایشان برای حل معضلات شدند.

باید منتظر ماند و دید آیا صحبت‌ها و گلایه‌های هنرمندان به جایی می‌رسد و مسئولین را مجاب می‌کند که خونی تازه بر پیکر نحیف هنر این شهر تزریق کنند یا خیر.

منبع: تسنیم/ سالار توفیقی _ طرح پوستر: شاهین علوی

انتهای پیام/