به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بحث‌های کارشناسی و فنی در رابطه با ایجاد «موزه سنگ در خانه تاریخی دکتر قاسم خان اهری» در نشست مشترک مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی و شهردار و رئیس شورای شهر اهر مطرح شد.

حسن باقرپور در تشریح جزئیات این جلسه گفت: راه‌اندازی «موزه باستان‌شناسی» در شهرستان اهر دیگر موضوع جلسه بود و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی موافقت خود را با ایجاد این موزه اعلام کرد. البته طرح «موزه باستان‌شناسی» از سوی شهرداری اهر به مشاور واگذار شده تا طرح کارشناسی و فنی آماده ارائه به وزارت میراث فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: همچنین مسقف‌سازی راسته جگرفروشان (بازار تاریخی نصیر بیگ اهر) نیز مطرح شد، البته مسقف‌سازی راسته جگرفروشان چندین سال است که پیگیر آن هستیم و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی قول داده تا در عرض چند ماه این طرح اجرا شود.

باقرپور اظهار داشت: بازدید از پارک ولایت و بازارچه دائمی صنایع‌دستی از دیگر محورهای سفر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به اهر بود. عملیات اجرایی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در حال انجام است و بر اساس گزارش شهردار، در حال حاضر این طرح ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز داشت: شهرداری اهر قصد دارد تا در راستای اجرای مفاد «اهر شهر ملی ورنی»؛ اِلمان ورنی در شهر نصب کند و این طرح در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، البته طراحی و نصب اِلمان در شهر ملی ورنی نیازمند انتشار فراخوان و اقدامات ملی است چراکه اهر به عنوان شهر ملی ورنی انتخاب شده و هرگونه طرح در این راستا منوط به بهره‌گیری از اساتید و کارشناسان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر گفت: قرار شد تا فراخوان اِلمان ورنی در سطح استان و کشور منتشر شود و سپس آثار و طرح‌های رسیده نیز توسط ۱۰ داور مورد بررسی قرار گیرد تا اثر یا طرح انتخاب شود.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد «خانه ورنی» در شهرستان اهر از تعهدات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی بوده که برای سال آینده اعتبار پیش‌بینی شده است؛ اما برای این‌که امسال در اهر «خانه ورنی» ایجاد شود شهرداری اهر نیز همکاری می‌کند تا این تعهد عملی شود و مکان پیشنهادی این طرح خانه تاریخی دکتر قاسم خان اهری است.

منبع: مهر