به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی، عصر دوشنبه با اشاره به اینکه ۹۸ درصد داروهای مصرفی در ایران، ساخت داخل است، اظهار کرد: داروها تحت بهترین آزمایشات در بهترین کارخانجات که برخی از آن‌ها تحت لیسانس سوئیس هستند، تولید می‌شوند و مابقی داروهای وارداتی، اغلب، داروهای شیمی درمانی را شامل می‌شوند.

دکتر حجت اله یزدان شناس از تولید داخلی آمپول رمدسیور که در بهبود علایم بیماران مبتلا به کرونا از آن استفاده می‌شود، خبر داد و گفت: هر ویال این آمپول حدود ۶۰۰ هزار تومان است که به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، اما متاسفانه برخی افراد سودجو دراقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی، برچسب دیگر آمپول‌ها را عوض کرده و به نام این دارو می‌فروشند.
وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ داروخانه در آذربایجان‌شرقی، افزود: حدود ۱۵۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور فعالیت دارند، استاندارد داروخانه به ازای هر ۴۵۰۰ نفر جمعیت در کلانشهرها، یک داروخانه است که متاسفانه عدم برنامه‌ریزی در پذیرش دانشجو در دانشکده داروسازی باعث شده است تا تعداد داروسازها بیش از حد باشد.
وی به افزایش قیمت دارو اشاره و بیان کرد: در حالی که سود دارو ثابت بوده، اما حقوق پرسنل، هزینه آب، برق و گاز، افزایش یافته است.  متاسفانه دریافتیمان ریالی و خرجمان دلاری است.
یزدان شناس از فوت ۱۰ دکتر داروساز در کل کشور بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: خوشبختانه از بین مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی فوتی نداشتیم.
وی در ادامه با اشاره به شرایط توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: حدود ۱۴ میلیون واکسن آنفلوانزا تهیه شده است که گویا تعدادی از آن‌ها به صورت رایگان توسط مراکز بهداشتی به بیمارانی با ضعف سیستم ایمنی، مادران باردار، بیماران قلبی و دیابتی داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: این گونه نیست که همه نیازمند تزریق واکسن آنفلوانزا باشند، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا هم نقش ایفا می‌کند. سال گذشته حدود ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا و وارفارین که دو برابر سال قبلش وارد شده بود، منقضی شدند، بخش عمده‌ای از احساس نیاز به تزریق واکسن ناشی از جو روانی جامعه است.
رئیس انجمن داروسازی آذربایجان شرقی در ادامه در واکنش به انتشار برخی مطالب مبنی بر احتکار ماسک پس از شیوع کرونا از سوی برخی داروخانه‌ها، اظهار کرد: داروخانه‌ها هم مانند مردم عادی از شیوع چنین بیماری بی‌اطلاع بودند، این در حالی است که قبل از این بیماری تنها چند عدد ماسک توسط افرادی که دچار ناراحتی تنفسی بودند و یا از آلودگی هوا رنج می‌بردند، خریداری می‌شد. احتکار و یا فروختن دارو و ماسک توسط داروخانه‌ها فقط به منقضی شدن آن‌ها منجر شده و هیچ داروخانه‌ای چنین ضرری را متحمل نمی‌شود.
وی با تاکید بر ضرورت خریداری ماسک، دارو و الکل و اقلام بهداشتی از داروخانه‌های معتبر، بیان کرد: از استاندارد بودن ماسک‌هایی که از جاهایی غیر از داروخانه‌ها تهیه می‌شوند و یا به صورت زیرزمینی و یا در خانه‌ها و توسط افراد مختلف دوخته می‌شوند، مطمئن نیستیم.
وی ادامه داد: در روزهای اول تاکید شد که داروخانه‌ها حق فروش ماسک را ندارند، اما جای تاسف است که ماسک‌ها به صورت غیر بهداشتی در همه جا به مردم ارائه شدند. در خصوص کمبود الکل نیز، قبل از شروع کرونا فروش الکل به صورت آزاد ممنوع بود، اما با تغییر شرایط و وارد کردن الکل از ارمنستان به جلفا و افزودن گلیسیرین و اسانس به آن، الکل ۷۰ درصد از فروردین ماه وارد داروخانه‌ها شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با گلایه از الکترونیکی شدن نسخه‌ها، اظهار کرد: اغلب داروخانه‌های استان نسخه‌های الکترونیکی را به بیمار تحویل می‌دهند، اما بیمه سلامت باید از محل میلیاردها تومان منفعتی که با اجرای این طرح به دست می‌آورد، هزینه کند. حق فنی داروساز حدود پنج هزار تومان است که با اجرای طرح الکترونیکی شدن نسخ و حذف کاغذی آن، حذف می‌شود.
یزدان شناس در ادامه متذکر شد: پزشک، حق تجویز داروی قاچاق و داروخانه‌ها هم حق فروش آن را به بیمار ندارند، این پزشک است که به منظور ممانعت از مصرف چنین داروهایی باید فرهنگ‌سازی کند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که در محاصره تحریمها قرار گرفته‌ایم، کمبود داروی نداریم.
وی در بخش پایانی سخنانش، انجمن داروسازان آذربایجان شرقی را شاخه‌ای از انجمن داروسازی ایران بیان و خاطرنشان کرد: این انجمن با ۸۰۰ نفر عضو فعال در تبریز فعالیت دارد.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه، رشته‌ی داروسازی را نه یک شغل، بلکه حرفه‌ای نیازمند مهارت و دانشدانست و گفت: این حرفه با حوزه‌های متعددی از جمله مشکلات مردم، بیماری‌ها و حتی وضعیت اجتماعی ارتباط دارد.
محمد رضا سیاهی، تولید فرآورده‌های دارویی را مستلزم بررسی و اطمینان از کیفیت و سلامتی و اثربخشی و عدم ایجاد عوارض جانبی عنوان کرد و افزود: مراقبت دارویی وظیفه‌ی داروخانه‌ها بوده و شرایط نگهداری و استفاده درست از دارو باید به بیماران گوشزد شود.
وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های دارویی طی ۱۰ سال گذشته از ۲۰ مورد بیشتر نبود، ادامه داد: داروسازی ایران در بین کشورهای هم ردیف خودمان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و شرکت داروسازی مانند سیناژن در کشور ترکیه نیز تولید دارد.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی گفت: دانشکده داروسازی تبریز، ۷۱ سال قبل به عنوان دومین دانشکده کشور و صنایع داروسازی در سال ۶۸ در این شهر تاسیس شده است. صنایع دارویی تبریز دارای بالاترین استاندارد بوده و شرکت‌های داروسازی استان حتما جزو سه شرکت‌ برتر در کشور هستند.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید برخی داروهای کمیاب در کشور توسط شرکت‌های داروسازی ایرانی هم پای شرکت‌های خارجی، اظهار کرد: به عنوان مثال آمپول کوپامر به عنوان آمپول مورد استفاده در درمان بیماران مبتلا به ام اس، تنها توسط اسرائیل و ایران تولید می‌شود.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص کمبود داروی بیماران کلیوی و انسولین قلمی در کشور و آذربایجان شرقی، بیان کرد: کمبود داروی سلسپت بیماران پیوندی، برطرف شده است، اما در خصوص انسولین‌های قلمی وابسته هستیم، تکنولوژی انسولین‌هایی که در قالب ویال هستند، در ایران وجود دارد، اما پس از قلمی شدن انسولین‌ها در تولید آن مشکل داریم.
وی، تحریم‌ها، شیوع کرونا و مشکل نقل و انتقالات ارز را از جمله موانع تامین مواد اولیه داروها، عنوان کرد.
سیاهی، بیشترین قاچاق‌های دارویی را مربوط به مکمل‌های غیرمجاز و ورزشی دانست و گفت: متاسفانه برخی قاچاق‌های قانونی توسط شرکت‌های دارای مجوز انجام می‌شود که تاسف آور است. در مورد مکمل‌ها توصیه می‌کنیم که از مکمل‌های ایرانی که از کیفیت آن مطمئن هستیم، استفاده شود.
نایب رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه اشاره به مصرف بی‌رویه دارو، اظهار کرد: ارزان بودن داروها باعث شده است تا مردم مانند آب و اکسیژن رایگان، قدر آن را ندانند.
ناصر شهافر، استفاده جوانان از مکمل‌ها و باشگاه‌های ورزشی را قابل تجدید نظر و بررسی عنوان کرد و خواستار پرداخت اهالی رسانه به این معضل شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه شرایط عادی و فورس ماژور، بیان کرد: ایده آل‌ها با واقعیت‌ها تفاوت دارند. در شرایط فورس ماژور، همه چیز فرق می‌کند و تولید ماسک هم از جمله آن‌ها بوده و بودنش، بهتر از نبودنش است. اگر ماسک غیر استانداردی به مردم ارائه شده، این اشتباه مربوط به وزارت بهداشت است.
وی در خاتمه گفت: با این وضعیت تحریم‌ها و پشتوانه‌ی ارزی، چنین مدیریتی در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته عالی است.
منبع: ایسنا