به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‎شرقی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان تولید گردو در سال جاری بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن بود که در اثر سرمازدگی در بیشتر شهرستان ها،  ۲ هزار و ۸۹۹ تن از محصول گردوی استان از بین رفته است.

محمدباقر بی پروا، وسعت باغ های گردو در آذربایجان شرقی را ۹ هزار و ۹۳۰ هکتار اعلام کرد که از این وسعت ۷۳۰ هکتار باغ غیربارور و ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار  باغ بارور است.

وی متوسط عملکرد باغات محصور گردوی آذربایجان شرقی در هر هکتار را ۳ تن اعلام کرد و افزود: حدود ۸۰ درصد تولیدات گردوی استان معادل ۱۹ هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری مصرف و ۲۰ درصد بقیه حدود هشت هزار تن نیز در صنایع غذائی استفاده می شود.

بی پروا به صادرات محصول گردو از آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این محصول اغلب به صورت مغز گردو به استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه ارقام بومی ۹۶ درصد سطح زیرکشت باغ های گردوی آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد، ادامه داد: چهار درصد هم ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.

بی پروا اضافه کرد: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغ گردوی کشور حدود هفت درصد را به خود اختصاص داده است و بیشترین باغ گردوی استان به شهرهای اسکو با یکهزار و ۳۲۹ هکتار، عجب شیر یکهزار و ۱۰۸ هکتار و آذرشهر به میزان ۹۳۵ هکتار تعلق دارد.

وی گفت: شهرستان های مرند با ۸۲۷ هکتار و شبستر با ۷۴۹ هکتار در رده های چهارم و پنجم بقرار دارند.

بی پروا بر ضرورت سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از باغ های گردوی استان  با ارقام پربار و اصلاح شده عملیات سرشاخه کاری انجام شده که با استقبال باغداران روبرو شده است.

منبع: ایرنا