به گزارش اهر خبر (اهر نیوز) ، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تسریع در عملیات کاشت کلزا و مکان یابی و شناسایی اراضی مستعد (داشتن آب مطمئن) برای کشت کلزا به ویژه در مناطق معتدل و گرمسیری استان جزو توصیه‌های مهم در هفته جاری است.

همچنین استفاده از علف کش‌های پیش رویشی نظیر تریفلورالین به صورت مخلوط با خاک در مزارع کلزا قبل از کشت کلزا و ادامه عملیات آماده سازی بستر بذر مزارع گندم و جو و کاشت در مناطق سردسیری استان نیز برای کشاورزان توصیه شده است.

بر این اساس، زمین‌ها برای کاشت پاییزه گندم و جو دیم و آبی باید آماده سازی شود و در این راستا از بذور اصلاح شده مناسب هر منطقه در کشت پاییزه استفاده شود.

سازمان جهاد کشاورزی در ادامه این اطلاعیه، بر اقدام کشاورزان به منظور بوجاری و ضدعفونی بذور خودمصرفی گندم و جو و استفاده از کود‌های فسفاته ریزمغذی به حالت بذرمال و سایر کود‌های توصیه شده تاکید کرده است.

کشاورزان باید علف‌های هرز را کنترل و تغذیه و آبیاری در نهالستان‌ها را مدیریت کنند؛ البته مزارع سبزی و صیفی جات و علوفه و حبوبات آبی از نظر آفت و بیماری و علف‌های هرز نیز باید پایش شوند.

در این راستا بر تنظیم ورودی و خروجی آب استخر‌های پرورش ماهی و رعایت اصول فنی و بسته بندی مناسب در برداشت انگور تاکید شده و گفته می‌شود که شرایط آب و هوایی استان در این هفته برای تهیه کشمش توسط انگورکاران مهیا است.

در این اطلاعیه گفته شده که ساعات آبیاری در مزارع سیب زمینی به دلیل کاهش دما باید کاهش یابد و رسیدگی فیزیولوژیکی برای این محصول انجام گیرد، در این راستا اصول فنی در برداشت محصولات کشت بهاره نظیر سیب زمینی و پیاز نیز باید رعایت شود.

بر این اساس با اشاره به آغاز کاشت گردوی باغات، توصیه شده که دالان‌های لاروی فعال کرم خراط در باغات گردو با خمیر سمی یا کنترل مکانیکی لارو‌ها با سیم‌های مفتولی مسدود شود.

ضروری است که میوه‌های آلوده ریخته شده پای درختان جمع آوری و معدوم شود، همچنین آبیاری درختان گردو به خصوص در مناطق سردسیری استان باید قطع شود.

جهاد کشاورزی استان در ادامه این اطلاعیه، تهیه و تدارک امکانات لازم برای شروع برداشت سیب در مناطق مختلف استان را ضروری دانست و  بازدید و سفت کردن پوشش گلخانه‌ها به دلیل وزش باد شدید در مناطق مختلف استان را توصیه کرد.

در انتهای این اطلاعیه آمده که دریچه‌های تهویه هوای گلخانه‌ها هنگام وزش باد شدید بسته شده و آبیاری سایر درختان براساس نیاز واقعی درختان با توجه به سرد شدن هوا با حجم کم انجام گیرد؛ همچنین محلول پاشی فروت ست بلافاصله پس از برداشت محصول با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها انجام گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان