به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین حاتمی در گفت‌وگویی، با اشاره به اصابت راکت‌های جنگی به خاک جمهوری اسلامی ایران در شهرستان خداآفرین اظهار داشت: موضوع اصابت راکت‌های جنگی را از طریق وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیگیر هستم.

وی افزود: در این راستا مقرر شد تا به‌زودی هیأت بلندپایه‌ای متشکل از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی از مناطق مرزی به خصوص محدوده سیاسی شهرستان خداآفرین در اثر اصابت گلوله و راکت‌های جنگی خسارت دیده بررسی و راهکارهای پیشگیرانه و تأمینی مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که تذکرات لازم از سوی وزارت امور خارجه کشورمان به طرفین داده شده است، گفت: هنوز منشأ راکت‌های جنگی که به روستاها و مزارع شهرستان خداآفرین اصابت می‌کند، مشخص نیست اما نقطه اصابت و انفجار، زاویه پرتاب را می‌تواند مشخص کند که کارشناسان نظامی طبیعتاً ورود و اعلام نظر خواهند نمود.

حاتمی تصریح کرد: با توجه به انحنای مرزهای مشترک آذربایجان‌شرقی در محدوده شهرستان خداآفرین ممکن است که خمپاره یا راکت‌های جنگی نیز براثر خطای محاسباتی کاربر به خاک کشورمان اصابت کند، ولی با همه این احتمال بایستی ساز و کارهای لازم در قالب تقویت ساختارهای دفاعی و تلاش‌های دیپلماسی از سوی دولت و نیروهای مسلح کشورمان اندیشیده شود.

وی با ذکر این‌که تأمین امنیت، جان و مال مرزنشینان و روستاهای این منطقه شرط اساسی است که مطالبه کرده‌ایم، ابراز داشت: تأمین امنیت، جان و مال مردم مرزنشین را با جدیت مطالبه کرده‌ام و در عین حال که نمایندگان شمال‌غرب کشور نشست فوق‌العاده برگزار کردند که در نهایت منجر به صدور بیانیه مشترک از سوی نمایندگان استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان شد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منشور سازمان ملل و ۴ قطع‌نامه‌ی صادره؛ ارمنستان را متجاوز شناخته و خواستار خروج از مناطق اشغالی قره‌باغ است و همچنین قانون اساسی کشورمان به ما یادآوری می‌کند تا از ملت‌های مسلمان و مظلوم به وقت نیاز حمایت کنیم و از باب حسن هم‌جواری طرفین درگیر در منطقه‌ی اشغالی قره‌باغ را به پاسداشت حاکمیت ملی متقابل دعوت می‌کنیم.

حاتمی با اشاره به این‌که تا تاریخ ۱۰ مهر ماه ۶ عدد راکت جنگی به محدوده شهرستان خداآفرین اصابت کرده که خسارت‌بارترین آن‌ها فرود ۴ راکت جنگی از منطقه‌ی اشغالی قره‌باغ به روستای پرویزخانلو از توابع شهرستان خداآفرین که منجر به خسارت‌های جانی و مالی شده است.

وی به تداوم تنش نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ اشاره و تاکید کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که اصابت‌های احتمالی بعدی خسارت‌بار نباشد، از این‌رو بایستی از طریق دیپلماسی و اقدامات تأمینی و پیشگیرانه لازم باید در راستای تأمین امنیت مرزنشینان فعال باشیم.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید ساختارهای دفاعی و امنیتی برای تأمین امنیت مردم مرزنشین فعال شوند، خاطرنشان کرد: ستاد بحران نیز بایستی برای جابه‌جایی‌های احتمالی آماده باشد و به هر طریق دیگری برای اجرای سناریوهای مختلف آماده باشیم.

منبع: مهر