به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، به دنبال بروز جنگ میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان و شروع بحث های دوباره در خصوص مناقشه قره باغ، ائمه جمعه شمالغرب کشور با شناخت حساسیت های قومی این مناطق بیانیه ای صادر کردند و بر تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان تاکید کردند.

با گذشت چند روز از انتشار این بیانیه، به نظر می رسد این بیانیه به مذاق برخی خوش نیامده و حتی یک روزنامه رسمی چون روزنامه شرق، به این اقدام ائمه جمعه تاخته و آن ضد راهبردهای اساسی کشور خوانده است و بیانیه ۴ امام جمعه را عامل معدود تجمعات حمایتی از قره باغ در روز پنجشنبه هفته قبل، مرتبط کرده است!

انتشار چنین مطالبی نه تنها نشان‌دهنده عدم درک درست جریانات سیاسی از واقعیت های فرامنطقه ای ایران اسلامی است بلکه بر این حقیقت صحه می گذارد که شناخت حساسیت های قومی در برخی رسانه ای های تهران نشین، بسیار ضعیف است.

همین عدم شناخت حساسیت های قومی در این رسانه ها و روزنامه هاست که به عنوان مثال موجب جنجال کاریکاتور روزنامه ایران در سال ۸۵ شد، از این دست مثال ها در ایجاد حساسیت در میان اقوام ایرانی بسیار است…

در همین  بیانیه چهار امام جمعه که روزنامه شرق آن را ضد سیاست خارجی خوانده است، مسئولیت اصلی بازپسگیری اراضی قره‌باغ، دولت علی‌اف خطاب قرار داده شده و نسبت به بازیگردانی رژیم صهیونیستی و برخی عناصر مشکوک هشدار داده است.

عدم درک روزنامه نگاران تهران نشین از حساسیت های قومی و یا نفوذ افکار یکسان سازی قومیتی پان ایرانیستی در میان فعالان رسانه ای که برای حساسیت های قومی ارزشی قائل نمی شوند، موجب نشر این قبیل مطالب غیر کارشناسی سیاسی  است.

باید گفت در مقابل برخی جریانات سیاسی و فعالان رسانه که با برچسب جدایی طلبی و قوم گرایی با حساسیت های قومی مناطق مختلف ایران زمین برخورد می کنند، تدبیر  ائمه جمعه در صدور بیانیه و حمایت از اراضی اشغالی قره باغ که جزئی از سرزمین های جمهوری آذربایجان است، منجر به تمییز هویت شیعی و انقلابی مردم آذربایجان با جریان تجزیه‌طلب و قوم‌گرا شد.

منبع: ترجمان صبح