به گزارش اهر خبر (اهر نیوز) ، احد جودی میانگین نرخ رشد جمعیت در کشور را عدد یک دانست و اذعان داشت: اما میانگین نرخ رشد جمعیت در استان، حتی از میانگین کشوری پایین و عددی معادل ۰.۷۵ درصد است؛ ولی با این حال برآورد نکرده ایم که آذربایجان شرقی، چندمین استان پیر کشور محسوب می شود.
وی از کاهش نیم درصدی موالید در استان نسبت به سال قبل خبر داد و تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال، تعداد ۱۳ هزار و ۷۱۱ تولد در استان رخ داده است که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل، ۱۳ هزار ۳۵ مورد بوده است.
جودی بهترین استان از نظر ولادت را سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد: با اینکه سیستان و بلوچستان، استان فقیری است اما در بحث  ولادت، بیشترین آمار را دارد و نرخ رشد جمعیت در آن ۲.۵۱ درصد است که نشان دهنده آن است که فقر، زیاد در زاد و ولد نقشی ندارد، بلکه مهم ترین نقش، نقش های فرهنگی و مسایل دیگر از جمله شبکه های مجازی هستند که بر فرهنگ تاثیر می گذارند.
وی کم شدن نرخ رشد جمعیت در جامعه را امری طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: کم شدن آمار موالید امری طبیعی محسوب می شود و دلیل آن هم، نرخ رشد بی رویه جمعیت در بازه زمانی دهه ۶۰ بود که به صورت کنترل نشده بالا رفت.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در دهه ۶۰ به عدد چهار هم رسید، خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت، به صورت قابل قبول و طبیعی، ۲.۲ است و از نظر جمعیت شناسی، اگر  بالاتر از آن باشد، انفجار جمعیت رخ می دهد و اگر هم پایین تر از آن باشد، موجب پیری و انقراض جمعیت می شود.
جودی با اشاره به اینکه تعریف خانواده کامل با چهار فرزند است، افزود: آنطور که در دهه ۶۰ رشد جمعیت، بی رویه بالا رفته بود، الان طبیعی است که بی رویه پایین بیاید و مدتی این چالش را خواهیم داشت که ولادت هر ساله کم شود، چرا که هر افزایش  بی رویه، کاهش بی رویه را هم به دنبال دارد. ولی ان شالله با سیاست ها و تلاش های نهادهای مربوطه، در آینده رشد جمعیت حالت طبیعی را پیدا می کند.
وی افزود: در حال حاضر هم فرهنگ خانواده ها طوری شده است که کسی دنبال چهار فرزند یا بیشتر نیست و اکثر خانواده ها یک یا نهایتا دو فرزند را ترجیح می دهند و با این اوصاف، طبیعی است که زاد و ولد هم کم شود.

کاهش ۱۷ درصدی طلاق در استان

مدیر کل ثبت احوال استان به بروز بیشتر طلاق ها در پنج سال نخست زندگی اشاره کرد و اذعان داشت: معمولا بیشتر طلاق ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتند و پس از آن به شدت کم می شود، چون اختلاف ها بیشتر، در پنج سال اول زندگی آشکار می شوند.
وی از کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال، هشت هزار و ۲۱ ازدواج در سطح استان ثبت شده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل، هفت هزار و ۱۵۱ مورد بوده است و همچنین میزان طلاق نیز در این مدت به میزان ۱۷ درصد کاهش داشته است.
جودی همچنین به میانگین سن ازدواج در استان، اشاره کرد و اذعان داشت: میانگین سن ازدواج برای خانم ها ۲۵ و برای آقایان ۲۷ سال است.

چیزی به نام کودک همسری وجود ندارد

این مقام ارشد سازمان ثبت احوال در استان با تاکید بر اینکه با کلمه کودک همسری به شدت مخالف هستم، تصریح کرد: به فردی که به سن قانونی و شرعی نرسیده باشد، کودک همسری می گوییم؛ ولی در جایی که شرع و قانون و پدر و مادر اجازه می دهند، به من و شما چه ربطی دارد که بگوییم کودک همسری است!
جودی با بیان اینکه آن هایی که خواستار متلاشی شدن جامعه هستند، بحث های کودک همسری را مطرح می کنند، خاطرنشان کرد: برخی افراد برای اینکه جامعه ما را به سمت انقراض پیش ببرند این گونه شعارها را می دهند و ما هم ناخودآگاه این افراد را دنبال می کنیم و متوجه نیستیم که ریشه به تیشه خودمان می زنیم.
وی افزود: اگر افراد زود ازدواج کنند، زمان بیشتری برای فرزند آوری دارند، که در ازدواج در سنین بالا این امکان وجود ندارد و بهتر است که مشکلات ازدواج را پایین بیاوریم، نه اینکه جلوی ازدواج را بگیریم، چرا که هدف باید کاهش فساد باشد نه کاهش ازدواج.

 افزایش ۱۷ درصدی مرگ و میر در استان

جودی از افزایش ۱۷ درصدی آمار مرگ و میر در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میرها در سه ماهه نخست امسال، شش هزار و ۴۸۵ مورد بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل، پنج هزار و ۵۳۵ مورد بوده است.
وی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا در جامعه، بیشترین آمار فوت مربوط به بیماری های قلبی عروقی بوده  است، تصریح کرد: هچنین میزان فوت در سال ۱۳۹۸، ۲۳ هزار و ۳۴ مورد بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۷، ۲۲ هزار و ۵۳۰ مورد گزارش شده است.

شناسایی افراد چند هویتی از مزایای کارت های ملی هوشمند
بالاترین مقام سازمان ثبت احوال استان از صدور کارت ملی هوشمند  برای ۸۵ درصد از واجدین شرایط دریافت کارت ملی خبر داد و تصریح کرد: از سه میلیون و ۱۱۵ هزار نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند در استان، دو میلیون و ۸۶۶ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده اند که از این تعداد، دو میلیون و ۱۹۶ هزار نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند.
جودی افزود: ولی به خاطر تحریم ها و مسایل و مشکلات آن، موفق نشدیم که کارت های ملی هوشمند را در سطح انبوه تولید کنیم و برای اینکه مردم معطل نمانند، کد رهگیری تعریف کردیم که همیشه در دسترس است و چون اکثر سازمان ها هم به سامانه ثبت احوال متصل هستند، بنابراین می توانند اطلاعات لازم را از سامانه ثبت احوال بگیرند.
وی با اشاره به ابطال کارت های ملی قدیمی، خاطرنشان کرد: تا سال قبل، بعد از اقدام به اخذ کارت ملی هوشمند، کارت ملی قبلی دست دارنده کارت می ماند، ولی چون متوجه شدیم که از آن در مسایل ارزی و اقتصادی و هویتی سوء استفاده می شود، پیشنهاد کردیم که کارت های ملی قبلی را باطل کنیم تا امکان سوءاستفاده از آن ها نباشد.
جودی شناسایی افراد چند هویتی را از جمله مزایای کارت های هوشمند ملی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جامعه افرادی هستند که دارای چندین شناسنامه و یا چندین کارت ملی هستند که با ارائه کارت های ملی هوشمند، این افراد شناسایی می شوند.
وی افزود: از مزایای دیگر کارت های ملی هموشمند، شرکت در انتخابات از منزل و بدون مراجعه به باجه های انتخاباتی است.

حذف ارئه کپی مدارک به سازمان ها

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان در ادامه به حذف کپی مدارک تا آخر امسال اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس طرحی که در دست داریم، تمام سازمان ها ملزم خواهند شد با اتصال به سیستم ثبت احوال و استعلام از طریق آن، اخذ کپی مدارک را حذف کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح حذف کپی مدارک ۵۰ درصد در استان اجرایی شده است، تصریح کرد: دو سال است که در استان، این طرح را به صورت آزمایشی شروع کردیم و با بیشتر سازمان ها هم تفاهم نامه امضا کرده ایم تا هرگونه استعلام لازم را از طریق سیستم ثبت احوال بگیرند.؛ که امیدواریم این طرح تا آخر امسال در کل کشور اجرایی شود.
جودی به طرح دیگر تبت احوال اشاره کرد و اذعان داشت: از طرح های دیگر این سازمان، ثبت تغییر نشانی محل سکونت افراد است که امیدواریم این طرح هم تا آخر امسال در استان اجرایی شود.
وی با بیان اینکه چون در حال حاضر الزامی برای اعلام تغییر نشانی به سازمان ثبت احوال وجود ندارد، کمتر کسی تغییر محل سکونتش را به این سازمان اعلام می دارد، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح، علاوه بر داشتن آمار دقیق مهاجران خارجی در استان، آمار مهاجرت از شهرها به روستاها و بالعکس نیز وجود خواهد داشت.
جودی افزود: در صورت اجرای این دو طرح، حذف کپی مدارک و اعلام تغییر نشانی، و همچنین ارائه کارت های ملی هوشمند به تمام افراد واجد شرایط استان، بالای ۹۰ درصد بروکراسی های زائد حذف می شوند و مردم راحت تر می توانند خدمات بگیرند.

منبع: نصر/ فاطمه قلی پور گنجه لو