به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موج سوم کرونا با افزایش تعداد قربانیان از چند هفته پیش در مناطق مرکزی کشور آغاز شده و هر چند گسترش آن در مشهد با تاخیر چند هفته‌ای مواجه است اما خطر همزمانی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با بیماری آنفلوآنزا همگام با شروع فصل پاییز بر نگرانی مسوولان بهداشتی و درمانی افزوده است.
مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شرایط کنونی از زائران و مسافران تقاضا دارند از هرگونه سفر به کلانشهر مشهد و خراسان رضوی پرهیز کنند، چرا که هرگونه تجمع خطر گسترش  بیماری کووید ۱۹ را به دنبال دارد و وضعیت را بحرانی خواهد کرد.
در این ارتباط مصوبه ستاد استانی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی، هرگونه پیاده‌روی به سوی شهر مشهد در ایام اربعین حسینی و دهه پایانی صفر را ممنوع کرده است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان خراسان رضوی گفت: این استان هم‌اینک در شرایط بسیار حساسی از نظر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و همزمانی آن با بیماری فصلی آنفلوآنزا قرار گرفته است.
دکتر محمدحسین بحرینی افزود: تعداد بیماران بستری شده مبتلا به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری در مشهد و دیگر مناطق این استان دوباره روند صعودی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به تنگناهای موجود هرگونه تجمع و پیاده‌روی گروهی مذهبی در ایام پایانی ماه صفر به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا ممنوع است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی شهروندان استفاده از ماسک و رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه را کنار گذاشته‌اند که وضعیتی خطرناک برای انتقال ویروس همه‌گیر کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ آن هم در آستانه فصل سرد سال است.
وی افزود: مردم و به ویژه هیات‌های عزاداری همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از سفر را جدی بگیرند.
دکتر بحرینی از زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) خواست عزاداری‌ها و سوگواری‌های ایام محرم و صفر امسال را در شهرهای خود برگزار کنند و از سفر به مشهد و خراسان رضوی بپرهیزند.
تعداد بیماران بستری شده مبتلا به کووید ۱۹ رو به افزایش است
رییس کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: وضعیت خراسان رضوی از نظر شیوع ویروس کرونا همچنان قرمز است و این استان  به آستانه موج سوم شیوع کرونا وارد شده است.
دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: این در حالی است که کلانشهر مشهد برای مدتی از وضعیت قرمز خارج شده بود ولی با افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ دوباره به وضعیت قرمز بازگشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی از نظر اقلیمی در پیرامون جغرافیای ایران قرار دارد بین دو تا سه هفته طول می‌کشد تا بیماری کووید ۱۹ در این استان گسترش یابد و اکنون شاهد افزایش تعداد مبتلایان در این استان هستیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در خراسان رضوی روند صعودی دارد و هم‌اینک تعداد بیماران بستری شده مبتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بطور میانگین به ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در روز افزایش یافته است.
وی افزود: سه ضلع مثلث “گروه درمان، مردم و رسانه” برای مهار و شکست ویروس کرونا در جامعه باید همراه و هماهنگ عمل کنند.
هرگونه پیاده روی به سوی مشهد ممنوع است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: با توجه به شرایط بازگشت بیماری کووید ۱۹، پیاده روی زائران اربعین در دهه آخر ماه صفر زمینه انتشار بیماری را افزایش می‌دهد.
دکتر مهدی قلیان افزود: با توجه به شرایط کرونایی در کشور و قرمز شدن وضعیت در تعدادی از شهرهای پر رفت و آمد کشور و روند رو به افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان رضوی، شیفتگان اهل بیت (ع) امسال از انجام هر گونه سفر به ویژه به مشهد مقدس خودداری کنند و عزاداری ها را در شهرهای خود برگزار نمایند.
وی ادامه داد: حفظ سلامت از واجبات است و نباید با انجام مسافرت تهدیدی برای سلامت جسم و جان خود و دیگران فراهم کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر فرد آلوده به ویروس کرونا در صورت نداشتن ماسک می‌تواند زنجیره‌ای از انتقال بیماری را به راه بیاندازد و در یک ماه ۴۵۰ نفر را به این ویروس آلوده ‌کند.
وی افزود: روند افزایشی شیوع کرونا طی ماه‌های گذشته غیرقابل پیش‌بینی بوده و از هفته نخست مهر ماه شاهد روند افزایشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بوده ایم.
دکتر قلیان ادامه داد: اکنون تعداد بیماران بستری شده مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال بازگشت به وضعیت قبل از شهریور ماه امسال است.
وی با بیان اینکه به طور میانگین ۲۳۶ نفر در هفته دوم مهر ماه در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه بستری شدند، گفت: هر تخت آی.سی.یو نیاز به مراقبتهای ویژه دارد و حضور کارکنان به صورت ثابت در سه نوبت باعث خستگی جسمی و روحی کادر درمان شده و کیفیت کار را کاهش می‌دهد و به بدنه خدمات بهداشت و درمان آسیب می‌زند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نتیجه آزمایش کرونای حدود ۵۰ درصد از افرادی که به مراکز زیرنظر این دانشگاه مراجعه کردند، مثبت بوده و اگر بخواهیم زنجیره انتقال این بیماری در جامعه قطع شود، این افراد باید احساس مسوولیت کرده و در منزل بمانند و اطرافیان آنان نیز اصراری به حضورشان در محیط های جمعی نداشته باشند.
۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه این جمعیت توسط سایر دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شوند.
براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۴۸۸ هزار و ۲۳۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر رسیده است.
همچنین تاکنون ۳۹۹ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

منبع: ایرنا