به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یکی از پژوهشگران این طرح روز شنبه در گفت وگویی گفت: کاربرد این ال ای دی ها در گلخانه ها و پرورش محصولات گلخانه ای است.

امیر ارکانی اظهار کرد: این ال ای دی ها طول موج های مختلف نور خورشید را قابل تنظیم می کند، موجب بهبود شرایط نوری در محیط های گلخانه ای می شود و در واقع شبیه سازی نور خورشید است.

وی افزود: این ال ای دی ها نسبت به مدل های قبلی انرژی کمتری مصرف می کنند ساخت آن ساده تر و برای طول موج های مختلف قابل تنظیم بوده که کاربرد اصلی آن در رشد محصولات گلخانه ای است.

ارکانی یادآور شد: رشد نقاط کوانتومی برای ساخت سلول های خورشیدی، دیودهای نوری و اس ال ای دی های نوری مورد استفاده قرار می گیرند و ساخت آن موجب کاهش واردات و صرفه جویی ارزی می شود چون این افزاره ها از لحاظ مالی مقرون به صرفه است.

دیگر پژوهشگر این طرح نیز اظهار کرد: سنتز نقاط کوانتومی برای استفاده در ال ای دی، اس ال ای دی و سلول های خورشیدی که خودمان ساخته ایم، ایجاد نورزایی می کنند.

مهدی ایرجی اضافه کرد: کاربرد این افزاره ها کاربرد پزشکی، ساختمان های هوشمند و نظامی نیز کاربرد دارد، این شبیه ساز نور خورشید امسال ثبت اختراع شده است.

ایرج عسگری معاون پژوهشی دانشگاه تبریز نیز که مدیریت این طرح پژوهشی را برعهده داشت، گفت: این اختراع طرح مشترک پژوهشکده فیزیک و دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده که در حدود یکسال به ثمر رسیده است.

منبع: ایرنا