به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرماندار اهر صبح امروز به همراه رؤسای ادارات صمت، غله، معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان برای بررسی وضعیت نانوایی‌ها و پیگیری مطالبات و گلایه‌های شهروندان اهری، از نانوایی‌های اهر بازدید کرد.

هر چانه نان لواش که می‌بایست ۱۳۰ گرم باشد، نانوایی‌ها به طور میانگین وزن هر چانه را به ۸۵ تا ۹۵ گرم کاهش داده بودند. البته تخلف و کم‌فروشی برخی از نانوایی‌های سنگک‌پزی و بربری نیز برای بازرسان و فرماندار محرز شد.

در این راستا؛ برخی از بربری‌پزی‌ها وزن هر چانه را از ۵۵۰ گرم به ۳۸۰ و بعضاً ۴۵۰ گرم به بهانه گران‌تر شدن آرد کاهش داده بودند، این در حالی است که طبق برآورد کارشناسان اگر فقط آرد سهمیه دولتی در نانوایی‌ها پخت و پَز شود کمبودی در تأمین و نیاز نان شهروندان وجود نخواهد داشت.

هر کیسه آرد در بازار آزاد از ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد

بنا به گفته نانوایان هر کیسه آرد در بازار آزاد از ۱۳۰ هزار تومان تا ۱۵۰ و حتی ۱۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ اما اداره غله اهر هر کیسه آرد نیمه یارانه‌ای را به ۴۸ هزار تومان و هر کیسه آرد سهمیه (دولتی) یارانه‌ای را به قیمت ۳۳ هزار تومان به نانوایی‌های اهر تحویل می‌دهد.

در ادامه‌ی بازدید از نانوایی‌ها؛ به نانوایی نان لواش رسیدگی شد و با وزن یک قرص نان لواش پخته شده به وزن ۵۵ گرم برخوردیم که نشان می‌داد وزن چانه نان حداقل بین ۸۰ یا ۸۵ گرم (یعنی حدود ۵۰ گرم کمتر از وزن تعیین شده) باشد.

البته در این بازدیدها؛ کم‌فروشی در نانوایی که مسئولیت اتحادیه صنف نانوایی‌های شهرستان اهر را دارد با حضور فرماندار اهر محرز شد، این در حالی است که استفاده از پلاستیک با مواد غیراستاندارد و کاهش وزن چانه نان لواش از ۱۳۰ گرم به ۱۰۰ گرم مشخص و تخلفات جهت رسیدگی توسط اداره صمت به تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.

رفتار قاطع و اعتراضی فرماندار اهر با نانوایان متخلف (عمدتاً مرتکب کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم رعایت بهداشت و …) که اتمام حجت کرد و گفت: تحمیل فشار بر مردم قابل گذشت نیست و تا زمانی که تخلف در نانوایی‌ها وجود داشته باشد با ابزارهای قانونی برخورد می‌شود.

در پی این بازرسی پنج ساعته، فرماندار اهر دستور داد از مجموع ۴۰ واحد نانوایی که مورد بازرسی قرار گرفت، غیر از ۳ نانوایی که مورد تشویق قرار گرفتند نانوایی‌های متخلف به مردم معرفی شوند.

شش واحد نانوایی هم به‌خاطر تخلفات گسترده پلمب شوند که یکی از این واحدها طی صورتجلسه‌ای با حضور رؤسای اداره صمت و تعزیرات حکومتی و کارشناس فرمانداری، اتاق اصناف و نماینده رسانه‌ها بلافاصله پلمب شد.