به گزارش اهر خبر (اهر نیوز) ، حدود چهار هزار واحد صنعتی در آذربایجان شرقی مجوز فعالیت دارند که حدود ۵ درصد واحدهای صنعتی کشور را شامل می‌شود و استان از این حیث در رتبه پنجم کشوری قرار دارد؛ آذربایجان شرقی در ارزیابی های جهش تولید توسط وزارت صمت، مقام اول کشور را کسب کرده است.
آذربایجان شرقی در صادرات جزو سه استان اول ایران محسوب می شود که بخش عمده اقلام صادراتی آن در واحدهای تولیدی خرد و متوسط تاسیس شده با سرمایه های بخش خصوصی اتفاق می افتد.
آذربایجان‌شرقی با وجود تحریم‌های ظالمانه و بیماری کرونا توانسته همچنان صنعت و تولید خود را روی پا نگه دارد و زمینه های جهش تولید و صادرات را در استان فراهم آورد.

صادرات سالیانه ۲ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: عمده محصول صادراتی آذربایجان شرقی شامل فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و چدن، اشیا ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار،  محصولات پتروشیمی،  ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات (تراکتور،  قطعات صنعتی و خودرویی)،  چرم و کفش است.
حبیب امین زاده، اظهار داشت: عمده بازارهای هدف صادراتی استان نیز کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا هستند. عمده بازارهای هدف صادراتی استان نیز کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد، گفت: این استان از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه نیز مرتبط بوده و موقعیت استراتژیکی بسیار بالایی برای به وجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین المللی را داراست.
امین زاده، متوسط واردات استان در هفت سال گذشته را سالانه حدود یک میلیارد دلار از ۵۰ کشور مبدا اعلام کرد و ادامه داد: در بخش تجارت استان، اقدام به ساماندهی و تسهیل تجارت خارجی شامل فرایندهای صدور گواهی الکترونیکی امضا، صدور و تمدید کارت بازرگانی، عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان صدور مجوز ثبت سفارش کالا، اعزام هیات های تجاری و انتخاب صادرکننده نمونه کرده ایم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: افزون بر ۴۷۱ هزار نفر در بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی شاغل هستند که ۶.۵۴ درصد شاغلان این بخش کشور را شامل می‌شود و ارزش افزوده صنعت و معدن آذربایجان شرقی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که ۳.۱۶درصد سهم از کشور را شامل می شود و رتبه هفتم کشور را در اختیار دارد.
امین زاده یادآور شد: تولید معادن به جز نفت و گاز آذربایجان شرقی چهار و ۵۶۷ میلیارد ریال بوده که ضمن کسب رتبه سوم کشوری، ۵.۸۶ درصد از سهم کشور را در اختیار دارد.
وی سهم صادرات آذربایجان شرقی را در سال جاری یک دهم صادرات کشور عنوان کرد و افزود: در شش ماهه اول امسال بیش از یک میلیارد دلار ادرات از آذربایجان شرقی انجام شده است.
امین زاده ادامه داد: سهم آذربایجان شرقی برای صادرات چهار میلیارد دلار است که برای تحقق آن در سال جهش تولید برنامه ریزی لازم انجام شده است تا این سهم در پایان سال به صورت ۱۰۰درصد محقق شود.سهم آذربایجان شرقی برای صادرات چهار میلیارد دلار است که برای تحقق آن در سال جهش تولید برنامه ریزی لازم انجام شده است تا این سهم در پایان سال به صورت ۱۰۰درصد محقق شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: ۲۲ واحد از واحدهای غیرفعال استان در سه ماهه نخست سال جاری به چرخه تولید بازگشته‌اند و تاپایان سال ۱۰۰ واحد دیگر احیا می‌شود.
امین زاده گفت: براساس ارزیابی محورهای ۱۲ گانه جهش تولید از سوی وزارت صمت استان در بین ۳۲ استان رتبه اول کشوری را در سه ماهه اول سال جهش تولید به خود اختصاص داد.
وی گفت: به منظور حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی بیشترین میزان صدور جواز تأسیس، پروانه بهره برداری بوده و در راستای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان استانی اقدامات و تمهیدات لازم پیش بینی و اجراشده است.
امین زاده خاطرنشان کرد: یکهزار و ۶۱۰ طرح نیمه تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل این طرح ها ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و در صورت تکمیل این واحدها برای ۱۲ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین گفت: در سال جهش تولید برای سازمان های استانی متناسب با جهت گیری های اصلی وزارت شامل جهش تولید، اتمام طرح های نیمه تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار، برنامه های عملیاتی تدوین شده است.

امین زاده لازمه تسهیل در حوزه کسب و کار را همکاری و تعامل  نزدیک و فشرده دستگاه های مختلف اجرایی با صاحبان صنایع و تولید کنندگان و در راس آنها اتاق بازرگانی تبریز دانست و اضافه کرد: هم اکنون در این زمینه شاهد شرایط خوب و همکاری های مناسب بین دستگاهی هستیم به گونه ای که رتبه ۱۶ آذربایجان شرقی در فضای کسب و کار در سال گذشته به رده ۱۰ صعود کرده است.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان استانی با امکانات و ظرفیت های مهم تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی  و مهمتر از آنها دارای مزیت های اقتصادی و تجاری در منطقه شمال غرب کشور یاد کرد که دریچه ارتباطی ایران با اروپا، اوراسیا و بازار وسیع آسیای میانه به شمار می رود.
وی با بیان اینکه اکنون در آذربایجان شرقی ۱۱ واحد خودرو ساز فعال است که ۳۵ درصد قطعات این صنعت در ایران را تولید می کنند، گفت: وجود ۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی با بیش از ۱۰ هزار کارگر از دیگر مزیت های اقتصادی و تولیدی استان است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در سال جهش تولید برای سازمان های استانی متناسب با جهت گیری های اصلی وزارت شامل جهش تولید، اتمام طرح های نیمه تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار، برنامه های عملیاتی تدوین شده است.
امین زاده با یادآوری کسب رتبه اول استان در عملکرد جهش تولید در کشور و توضیح شاخص های ارزیابی برای کسب این عنوان، اظهار کرد: هدف گذاری برای جایگزینی واردات (صرفه جویی ارزی) که یکی از شاخص های ارزیابی بوده است، ۷۵۳ میلیون دلار پیش بینی شده که ۷۵۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با تقریبا ۱۰۰ درصد تحقق برنامه می باشد.
وی با بیان اینکه هنوز آمار ۶ ماهه نهایی نشده و پیش از آن جمع بندی شده است، گفت: هدفگذاری برای فعال سازی واحدهای راکد صنعتی تعداد ۳۲۶ بنگاه پیش بینی شده بود که تعداد ۲۸۹ بنگاه با درصد تحقق ۸۹ فعال شده است.
وی افزود: برای صدور پروانه بهره برداری، ۱۶۴۸ فقره پروانه پیش بینی شده بود که تعداد ۱۲۶۴ فقره با ۷۷ تحقق صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در صنعت با صدور پروانه بهره برداری ۲۸۱۴۹ نفر پیش بینی شده است، گفت: عملکرد اشتغال ۲۱۷۲۲ نفر و لذا ۷۷ درصد برنامه محقق شده است.
وی همچنین گفت: هدف ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ۱۰۸۰۸ میلیون دلار برنامه ریزی شده که عملکرد آن به ارزش ۷۳۴۸ میلیون دلار بوده  و با ۶۸ درصد تحقق مواجه بوده ایم و برای تعداد صدور  پروانه بهره برداری (مجوزهای معدنی) ۱۴۱ فقره مجوز برنامه ریزی شده بود که عملکرد آن ۱۲۴ فقره مجوز و با ۸۸ درصد تحقق بوده است.
سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومانی برای راه اندازی ۶۰ واحد تولیدی

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در سال جاری بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان سرمایه‌گذاری شده است.
نادر اصغرپور افزود: راه اندازی این واحدها در راستای عمل به فرامین رهبری در سال جهش تولید انجام شده و با این اقدام برای یک هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه عمده طرح های راه اندازی شده جدید در زمینه های ماشین آلات،  تجهیزات و وسایل نقلیه است، اظهار کرد: برنامه های توسعه ای در حوزه صنعت و معدن تداوم دارد و تاکنون ۷۵ طرح توسعه در سال جاری در بخش صنعت اجرا شده است.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز گفت: طرح های مذکور همسو با برنامه تعمیق و توسعه ساخت داخل بوده و آذربایجان شرقی با راه اندازی واحدهای جدید رتبه دوم را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.
اصغرپور، با اشاره به راه اندازی ۷۵ طرح توسعه واحدهای صنعتی دیگر در سطح استان با سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان، ادامه داد: با سرمایه گذاری در این طرح ها برای بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.
وی یادآوری کرد: عمده طرح های توسعه ای راه اندازی شده در زمینه صنایع غذایی و آشامیدنی، محصولات شیمیایی، لاستیک، پلاستیک، ماشین آلات و تجهیزات بوده که همسو با مزیت های نسبی و توانمندی های واحدهای صنعتی استان است.
اصغرپور، با اشاره به اولویت سازمان صمت برای احیا و بازگرداندن واحدهای تعطیل و راکد به چرخه تولید، افزود: در این راستا ۳۰ واحد تولیدی در داخل شهرک های صنعتی استان برای حفظ اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر احیا و به چرخه تولید برگشتند.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت های مجموعه استان از سرمایه گذاران در سال جهش تولید، بر حمایت و برنامه ریزی در راستای تحقق توسعه معادن و رونق کسب و کارهای معدنی استان در سال جهش تولید تأکید کرد.
برنامه ریزی و تمهیدات لازم برای شروع سرمایه گذاری در داخل شهرک های صنعتی انجام شده و با جذب سرمایه گذاری از راه صدور ۵۰۰ فقره جواز تأسیس ایجادی با میزان سرمایه گذاری ۵۱۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۱۱۵۰۰ نفر با هدف پیشبرد اهداف توسعه ای در سال جهش تولید حرکت می کنیم.
اصغرپور، آمار یاد شده را نشان دهنده افزایش علاقه مندی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در بخش صنعت آذربایجان شرقی دانست.

فعالیت ۴۱۱ واحد معدنی در آذربایجان شرقی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ظرفیت بالای ذخایرمعدنی و منابع طبیعی غنی آذربایجان شرقی، گفت: افزایش سهم معادن از کسب و کار استان و ایجاد واحدهای فرآوری با تکمیل زنجیره تولید در جهت ایجاد ارزش افزوده از جمله اقدامات مهم در این حوزه می باشد.
مهرانگیز رحمانی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای برنامه های محوری وزارت متبوع درسال جهش تولید، در جهت توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت می کند.
وی وجود مجموعه های معدنی فلزی و غیر فلزی و قرارگرفتن استان در چهارراه متالوژی دنیا به اعتقاد کارشناسان را فرصتی برای سرمایه گذاران و فعمعاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز برالین اقتصادی بخش خصوصی به منظور توسعه استان برشمرد و گفت : از ۶۴۴ واحد معدنی موجود در استان تعداد ۴۱۱ معدن فعال بوده و با توجه به اولویت ها در مسیر رفع موانع تولید بهره برداران و بازگشت واحدهای راکد به چرخه فعالیت پیگیری های مستمر انجام می شود.
رحمانی از شناسایی ۵۲ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده در استان خبر داد و افزود: ۱۰ نوع ماده معدنی استان در سطح ملی مطرح است و در زمینه کانی های فلزی گرانبها نظیر مس، طلا، نقره و سیلیس آذربایجان شرقی دارای مزیت های ویژه است.
معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان می باشد.
رحمانی بر ضرورت توجه دقیق به مفهوم خام فروشی در زنجیره تولید و فرآوری در معادن تأکید کرد و ادامه داد: هر حلقه از فرایند فرآوری تکمیل کننده مرحله بعدی است و در استان به هیچ وجه خام فروشی نداریم و درتلاش برای تکمیل این زنجیره بزرگ به منظور ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و تکمیل فرایند فرآوری هستیم.
وی دانش فنی و نقدینگی را دوعامل اساسی در تکمیل سبد تولید معدن دانست و افزود : به دلیل تحریم های ظالمانه توجه به توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی بیش از پیش در دستورکار قرار گرفته و بومی سازی دانش فنی با تلاش و مطالعات مجموعه های دانشگاهی و تعامل و هم سویی دستگاه های متولی به عنوان پشتیبان واحدهای دانش بنیان محقق خواهد شد.
رحمانی از تمایل فعالین اقتصادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن فلزی استان بویژه مس و طلا خبر داد و گفت : باتسهیل قوانین در جهت رفع موانع، مساعدت دستگاه های ذیربط در این حوزه ارزآور و اشتغال زا و تأمین امنیت سرمایه شاهد رونق کسب و کار و افزایش سهم معادن استان در این بخش خواهیم بود.
وی از معادن به عنوان بهترین عرصه برای سرمایه گذاری یاد کرد و اظهار داشت : مسئولین استانی به صورت مستمر پیگیر حل مسائل و مشکلات پیرامون فعالین معدنی هستند و از طریق تعامل و هم افزایی و با رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل های قانونی می توان از منابع طبیعی خدادادی در جهت توسعه استان بهره برد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در ادامه با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در معادن مس سونگون، انجرد و نفلین سینیت سراب، گفت : برنامه های فرآوری معدن مس سونگون همزمان با صدور پروانه های بهره برداری در دهه ۷۰ دنبال شده است و احداث فاز اول طی سال ۸۵ و فاز دوم طی سال ۹۵ با اشتغال ۴ هزار نفر محقق شده است و اخیرا بعد از تحریم های ظالمانه، احداث فازهای ۳ و ۴ کلنگ زنی شده و احداث مجموعه آهک هیدراته اهر که در آستانه افتتاح قرار دارد از جمله فعالیت های جانبی در این راستابوده و نشان از عملیاتی شدن روند فرآوری مس در استان است.
رحمانی مس سونگون را عامل توسعه همه جانبه منطقه ورزقان و استان دانست و افزود : با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، شاهد اثرات مثبت توسعه ای و اشتغال پایدار حاصل از فعالیت این معدن بزرگ در منطقه خواهیم بود.
وی ازسرمایه گذاران بخش معدن به عنوان مجاهدان اقتصادی یاد کرد و گفت : کارخانه معدن مس انجرد با سرمایه بخش خصوصی و ظرفیت تولید ۳۰ هزارتنی، حدود ۳ هزار تن کنسانتره مس تولید می کند و طرح توسعه بهره برداری در این معدن و افزایش تولید نیازمند رفع موانع از طریق اقدامات حمایتی هرچه بیشتر دستگاه های متولی است.
رحمانی از ساخت و اجرای پروژه معدن نفلین سینیت سراب به جهت اهمیت تولید فلز راهبردی آلومینیوم به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد و گفت : درسال جهش تولید معدن یاد شده از پروژه های کلان استانی است و طی ۲ دهه با مسائل و مشکلاتی در زمینه دانش فنی، اعمال تحریم ها و منابع مالی روبرو بوده است.
وی انعقاد توافق اولیه با سرمایه گذاری ایمیدرو و مشارکت قرار گاه خاتم الانبیاء را با هدف تحقق اجرای این طرح دانست و افزود : با تعامل و مشارکت تمام دستگاه های متولی و با اجرایی شدن مرحله نهایی این طرح، فعالیت در ۳ فاز ۷۰ هزار تنی محقق خواهد شد.

منبع: ایرنا