به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سردار حسین عبدی در نشست خبری آغاز هفته ناجا، با اشاره به اینکه هفته نیروی انتظامی بر اساس تقویم از ۱۳ مهر آغاز می‌شود، اظهار داشت: به دلیل مناسبت های محرم و صفر، هیئت رئیسه ناجا تصمیم گرفتند تا برنامه های هفته ناجا از ابتدای ربیع الاول آغاز شود تا برنامه ها از نشاط خاصی برخوردار باشند و از ۲۷ مهر ماه برنامه های هفته ناجا آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه ها و همایش ها بر بستر فضای مجازی و رسانه ها برگزار می شود، افزود: شعار هفته نیروی انتظامی امسال، «با هم برای امنیت و سلامت» تعیین شده است چراکه امنیت و سلامت در مبانی اعتقادی ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تا زمانی که از دست نرفته باشد، قدر آن نعمت ها را نخواهیم دانست.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی یکی از اهداف هفته ناجا را بسط و گسترش گفتمان امنیت و سلامت در جامعه دانست و گفت: ترویج و تقویت احساس امنیت عمومی در مردم مورد تاکید است که پیشگیری اجتماعی از دیگر رویکردهای جدی ناجا است.

سردار عبدی، با تاکید بر اینکه اگر امنیت نباشد، فرهنگ، اقتصاد و… آسیب می بیند، خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی به عنوان پاسدار امنیت و آرامش مردم، بیش از هر سازمانی نیازمند همراهی افکار عمومی است چراکه ۲۴ ساعته در ارتباط و مراوده با مردم هستیم.

وی مرزهای استان را یکی از امن ترین مرزهای کشور عنوان کرد و ابراز داشت: مرزبانان ما با اقتدار از کیان جمهوری اسلامی حفاظت می کنند، از ششم مهر ماه شاهد درگیری در آن سوی مرزها هستیم اما مرزبانان ما از مرزهای ما حفاظن و پاسداری می کنند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به گزارش اصابت موشکی از جنگ قره باغ به اراضی یکی از روستاهای شهرستان هریس، گفت: گزارش اولیه سقوط پهباد بود ولی اصابت موشک مورد تایید قرار گرفت که اقدامات قانونی توسط نیروهای مسلح پیگیری می شود. این اصابت موشک خسارات جانی نداشت و خسارات مالی هم در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه ناجا شهدای گرانقدری را در حوزه های مختلف تقدیم کرده است که آخرین شهید ما شهید محمد سفیدی نسب در ۲۳ شهریور امسال بود، گفت: دکتر ابوالفضل محمدعلیزاده هم به عنوان پزشک جراح مغز و اعصاب در خط مقدم سلامت و مبارزه با کرونا به شهادت رسید که از همکاران ناجا بودند.

سردار عبدی، با تاکید بر اینکه برای پیشگیری، معتقد به مشارکت جامعه و پیشگیری اجتماعی هستیم، ابراز داشت: پیشگیری اجتماعی سهل الوصول و کم هزینه است و تمکین به قانون باید به رویه عمومی تبدیل شود. در مجموع شاهد یک استان امنی هستیم که این موفقیت هم در سایه مشارکت مردم است. در بین ۳۱ استان کشور در زمینه امنیت اجتماعی رتبه ۲۸ کشور را داریم که دو استان دیگر، چند صدم درصد امتیاز برتری داشته اند.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت در استان ما دو برابر میانگین کشوری است ولی سطح جرایم به نسبت جمعیت، بسیار پایین است، افزود: ۴۹.۶ درصد، تراکم جمعیت کل کشور است ولی تراک جمعیتی آذربایجان شرقی ۸۰.۴ درصد است که با توجه به این تراکم، نرخ وقوع جرایم خشن بازای هر یکصدهزار نفر ۸ درصد است ولی استان ما ۰.۱ درصد است. سرقت به عنف بازای هر یکصدهزار نفر در استان ما ۱.۸ درصد است که به نسبت کشور یک دوازدهم هستیم.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در تمام آیتم های جرایم فاصله معناداری با کشور داریم، خاطر نشان کرد: قتل سازمان یافته در استان نداریم و قتل ها به صورت موردی بوده است، آدم ربایی و سرقت باندی در شش ماه نداشته ایم و وقوع جرایم خشن هم در استان ما یک هشتم میانگین کشوری است و شیوع زیادی ندارد.

وی پایین بودن سطح جرایم را به دلیل همکاری مردم دانست و گفت: مشارکت مورد انتظار در بین مردم جاری است که فرهنگ و رفتار مردم اجازه رشد مجرمان خشن را نمی دهد.

سردار عبدی با اشاره به اینکه در حوزه مواد مخدر هم، شیوع مواد مخدر در استان  ما ۱.۲۲ است که میانگین کشوری ۵.۴ درصد است، ابراز داشت: در ۶ ماهه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم و ۸۷۶ مورد عملیات برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته است. مزیت استان ما فعالیت مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر بود که ابتدای امسال به دلیل شیوع کرونا پروتکل های بهداشتی اجازه تجمع نمی دهد و باید با پروتکل جدید این معتادان دوباره جمع آوری شوند.

وی کشف علمی جرایم را یادآور شد و گفت: پلیس به سمت هوشمندسازی پیش می رود و فرماندهی محترم ناجا به مقام معظم رهبری قول داده اند در سه سال آینده این امر را به نتیجه برسانیم. به زودی پلیس با دوربین البسه در سطح شهر حضور می یابد که هم رفتار پلیس رصد می شود و هم رفتار مجرمین مستند می شود، از سوی دیگر ارائه خدمات غیرحضوری به مردم در بخش راهنمایی و رانندگی مانند استعلام جرایم، نوبت دهی تعویض پلاک، رهگیری کارت ماشین، استعلام پلاک های به نام فرد، خدمات گذرنامه، استعلام وضعیت گواهینامه و نمرات منفی به صورت اینترنتی ارائه می شود.

فرمانده ناجای آذربایجان شرقی با بیان اینکه به زودی پرونده ها به صورت الکترونیک تبدیل می شود و مراودات بین دستگاه قضایی و پزشکی قانونی و… الکترونیکی می شود، خاطر نشان کرد: مدیریت هوشمند ناوگان خودرویی، توسعه سامانه های هوشمند کنترل ترافیک، سامانه های پلاک خوان درون شهری و برون شهری و… از دیگر برنامه های هوشمندسازی ناجا در سطح استان است.

وی با اشاره به اینکه جرم کلاهبرداری در شش ماهه اول امسال در استان ۲ درصد رشد دارد، افزود: ۸۱ درصد از این جرم هم کشف شده ولی بیشترین فراوانی وقوع جرم را در فضای مجازی و حقیقی به خود اختصاص داده است.

سردار عبدی با انتقاد از اینکه جرایم سایبری در استان ما رو به افزایش است ادامه داد: بیشترین جرایم هم مربوط به برداشت غیر مجاز، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، کلاهبرداری رایانه ای و مزاحمت های اینترنتی است که در این حوزه نیاز داریم تا خانواده ها دقت بیشتری داشته باشند و آموزش افزایش یابد.

وی از راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی از اردیبهشت ماه در استان آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: ۱۳۴۷ فقره پرونده امنیت اقتصادی در این شش ماه اخیر با ارزش ۶۷۷ میلیارد ریال از احتکار و اختلاس و زمین خواری تشکیل شده است و پیگیر کشف و برخورد با این جرایم هستیم.

فرمانده انتظامی ناجای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تماس مردم با فوریت های ۱۱۰ بیش از ۶ درصد کاهش یافته که به دلیل شیوع کرونا و کاهش تردد مردم بوده است، ابراز داشت: ۳۹ درصد از تماس های مردمی با پلیس عملیاتی شده و ۶۱ درصد با راهنمایی پلیس حل شده است. ضمن اینکه در زمینه ماموریت های ۱۱۰ نیاز به شفاف سازی برای مردم داریم چراکه مردم نیازی نیست برای هر موردی به پلیس تماس بگیرند.

وی ۱۹ موضوع را به صورت فوریتی برای پلیس ۱۱۰ تعریف شده دانست و افزود: کلیه سرقت ها، دستگیری سارق، سرقت مسلحانه، مفاسد اجتماعی، ایجاد مزاحمت، نزاع های فردی و جمعی، چاقو کشی و عربده کشی، شرارت، تخریب اموال عمومی، تصادفات جرحی، آدم ربایی، آتش سوزی، انفجارات و… از جمله ماموریت های پلیس به صورت فوریتی است اما تصادفات خسارتی با فوریت مورد بررسی قرار نمی گیرد و مردم باید در این مورد، خود به حل و فصل این موضوع بپردازند چراکه روزانه بیش از ۴۵۰ تماس برای تصادفات خسارتی داریم که این تعداد ماموریت مانع اجرای سایر ماموریت های پلیس می شود.

سردار عبدی با بیان اینکه وقوع سرقت در شش ماهه امسال ۱۹ درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: ۸۱ درصد این سرقت‌ها کشف شده ‌که ۴۲ درصد سرقت ها هم مربوط به غفلت مالکان خودروهاست. از سوی دیگر سرقت مغازه ۳ درصد کاهش، ۹ درصد کاهش سرقت منازل، ۴۱ درصد کاهش سرقت قاپ زنی، ۲۵ درصد کاهش سرقت موتور سیکلت را داشته ایم ولی در برخی از بخش های دیگر شاهد افزایش سرقت های خرد بوده ایم.

وی از کاهش ۱۳ درصدی تصادفات جاده ای و تلفات جانی خبر داد و گفت: ۲۹ درصد کاهش کل تصادفات را داریم و مجروحان تصادفات نیز ۲۳ درصد کاهش دارد که این یعنی ۲۶۵۹ نفر کمتر مجروح شده اند که عدد قابل توجهی است.

فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه اراذل و اوباش استان ما به دلیل اینکه مردم این افراد را نمی پذیرند، بسیار کم است، تصریح کرد: اراده ناجا و دستگاه قضایی این است که به این قشر اجازه عرض اندام نمی دهیم و مستمر و جدی مقابله می کنیم. ۱۷۶ نفر از این افراد در دو سه ماه اخیر دستگیر شدند و در حال طی دوران محکومیت خود هستند.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی و حقیقی اجازه عربده کشی نمی دهیم و اگر مرتکب شد، پلیس بی امان پیگیر خواهد شد تا پس از دستگیری تحویل دستگاه قضایی شود، خاطر نشان کرد: قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش در پلیس امنیت عمومی تشکیل شده تا با رصد افرادی که ایجاد رعب و وحشت می کنند، در مواقع مناسب برخورد لازم صورت گیرد.

منبع: تسنیم