به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به درگیری جمهوری های آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرزهای شمال غرب کشورمان، افزود: تحرکات هوایی و زمینی طرف های درگیر را به دقت رصد می کنیم.

وی با بیان اینکه درگیری ها با وجود اعلام آتش بس ادامه دارد، اظهار داشت: ارتش و مجموعه نیروهای مسلح در آمادگی کامل بسر می برند و این درگیری ها در رصد و پایش نیروهای مسلح قرار دارد.

امیر عظیمی، ادامه داد: کوچک ترین خطر احتمالی از سوی طرف های درگیر برای امنیت کشورمان در کنترل ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و مرزبانی است.

شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین ارتش های جمهوری  آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا