به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ورزقان به رغم واقع شدن معادن بزرگی چون مس سرنگون و طلای اندریان در آن، از جمله شهرستان های محروم آذربایجان شرقی محسوب می شود که ۸۰ درصد جمعیت آن را روستائیان تشکیل می دهند.

اما روستائیان ورزقان با راه اندازی کارگاه های تولیدی در ۲۵ روستا، زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرده اند.

این اقدام کارآفرینان روستایی ورزقان همچنین زمینه ساز مهاجرت معکوس یکهزار و ۴۹۵ نفر از جوانان جویای کار این شهرستان در سال های اخیر شده است که ناچار بوده اند برای یافتن کار به تبریز و دیگر شهرهای کشورمان مهاجرت کنند.

یکی از کارآفرینان روستایی ورزقان که از پنج سال قبل کارگاه تولید کاشی راه اندازی کرده است، گفت: از  اینکه توانسته ام زمینه اشتغال چند نفر از هم روستایی هایم را فراهم کنم ،بسیار خوشحالم.

وی افزود: روزانه ۱۰۰ مترمربع کاشی تولید و برای مصرف به ۵۰ روستای شهرستان ورزقان ارسال می کنیم.

یک کارآفرین فعال در زمینه تولید ورق های چندلایه نیز گفت: ۱۵ نیروی کار جوان در این کارگاه شاغل هستند.

وی اظهار کرد: روزانه ۱۰۰ تن چوب در این کارگاه مصرف می شود و ۳۰۰ ورق چندلایه حاصل از آن به بازار مصرف عرضه می شود.

وی از اینکه با راه اندازی کارگاه تولیدی توانسته به سر سفره چندین خانواده نان بیاورد، بسیار خوشحال است.

یکی از کارگران جوان کارگاه تولید ورق چند لایه نیز گفت: مدت سه سال در تبریز فعالیت می کردم و با مشکلات عدیده ای چون دوری از خانواده و هزینه بالای زندگی در آنجا دست به گریبان بودم، اما از وقتی در این کارگاه شاغل شده ام، همه این مشکلات برطرف شده است.

فرماندار ورزقان نیز گفت: برای کمک به اشتغال پایدار روستایی در شهرستان ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بانکی به کارآفرینان اعطا شده است.

محمدباقر خانی افزود: همچنین در ۲۵ روستا و مرکز فنی حرفه ای شهرستان ورزقان ۲۴۰ هزار نفر ساعت آموزش فنی حرفه ای به کارآفرینان و جوانان جویای کار ارائه شده است.

وی از آمادگی مدیریت شهرستان برای اعطای تسهیلات کم بهره به جوانان کارآفرین ورزقان به ویژه در زمینه کسب و کارهای نوپا(ستارتاپ) خبر داد.

شهرستان ۵۰ هزار نفری ورزقان در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

منبع: ایرنا