به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سرهنگ ” محسن محمودی”، در گفتگویی به کشف ۹۷ درصدی جرائم اینترنتی در ۶ ماه نخست امسال اشاره کرد و اذعان داشت: این کشفیات، نشان از اقتدار پلیس فتا استان در مبارزه با جرایم سایبری، حساسیت و هماهنگی و تعامل دستگاه قضایی با پلیس جهت مبارزه با مجرمان سایبری و اعتماد مردم عزیز استان به پلیس فتا جهت مبارزه با جرایم متعدد در حوزه های سایبری  را دارد.
سرهنگ محمودی اعتماد مردم را مهم ترین سرمایه پلیس دانست و خاطرنشان کرد: امروزه مردم به برکت توانمندی و شایستگی پلیسی، علمی و فنی بودن و هوشمندی پلیس، به پلیس فتا اعتماد دارند، که از همشهریان در کل استان بابت این اعتماد و حمایت ها و همکاری هایی که با پلیس فتا دارند، نهایت تقدیر و تشکر را دارم و از خداوند متعال توفیق می خواهم که خدمت گذاری لایق به مردم عزیز باشم ، چرا که خدمت به مردم در نیروی انتظامی را یک جهاد در راه خدا می دانیم  و تمام تلاشمان را برای ایجاد امنیت پایدار در حوزه سایبر انجام خواهیم داد.
وی به پنج جرم اول جرایم اینترنتی از لحاظ آماری در استان اشاره کرد و اذعان داشت: به ترتیب جرائم  برداشت اینترنتی غیر مجاز ، هتک حیسیت و نشر اکاذیب، شرط بندی، کلاهبرداری و مزاحمت اینترنتی از بالاترین آمار در استان برخوردار هستند.

استرداد نزدیک به ۷۰ درصد از اموال مردم

رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی به استرداد بیش از ۷۰ درصد از اموال مردم اشاره کرد و اذعان داشت: پلیس فتا با همکاری دستگاه قضایی و بلافاصله با محدود سازی حساب هایی که اقدام به کلاهبرداری کرده اند، در استان بیشترین استرداد وجوه مردم را داشته است.
سرهنگ محمودی با بیان اینکه همکاری و همت و تعامل دستگاه قضایی با پلیس فتا در استان، باعث شده است که اکثر افراد مالباخته به مال خودشان برسند، تصریح کرد: یکی از توفیقات پلیس فتا در برداشت های غیر مجاز از حساب مردم، اقدامات آنی مبارزه ای پلیس فتا و اقدام به آموزش های همگانی از طریق رسانه های استانی، مطبوعات و شبکه های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه استرداد حساب در کم ترین زمان ممکن انجام می شود، تصریح کرد: از شهروندان می خواهیم موقع برداشت های اینترنتی از حسابشان، بلافاصله با، رفتن به خدمات قضایی، گزارش موضوع، طرح شکایت، و ارجاع شکایت به پلیس فتا به صورت الکترونیکی، شروع به رسیدگی به شکایت آنان در پلیس فتا می باشد از شهروندان می خواهیم در موقع برداشت های اینترنتی از حسابهای بانکی سریعاَاخذ پرینت صورتحساب و مراجعه به خدمات قضایی اعلام شکایت نموده تا با اخذ الکترونیکی دستورات قضایی و پرکردن برگ ثنا و دریافت پیامک مراجعه و ارجاع شکوائیه، در فتا حاضر تا سریعاَ همکارانم به شکایت آنان با جدیت رسیدگی نمایند.

کاهش ۲۰ درصدی کلاهبرداری اینترنتی با رمز پویا

مقام ارشد پلیس فتا استان به کاهش ۲۰ درصدی کلاهبرداری اقتصادی بعد از ایجاد رمز دوم پویا برای کارت های بانکی اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از اقدامات در باب اقدامات آموزش همگانی و اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی محور، ایجاد رمز پویا برای کارت های عابر بانک بوده است که بعد از اجرای آن، در کل ۲۰ درصد از جرایم در این حوزه کاهش یافته است.
وی افزود: با این حال، عدم توجه برخی از کاربران به آموزش های صادره و همچنین استفاده از برخی روش ها و راهکارهای جدید توسط مجرمین، باز هم متاسفانه کاربران ما در فضای مجازی با طمع ورزی و دادن وعده هایی مانند برنده شدن در قرعه کشی و… در دام مجرمین گرفتار می شوند.

چهار هزار مراجعه کننده به پلیس فتا

این مقام انتظامی به مراجعات بالای مردم به پلیس فتا حتی بعد از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: در شش ماه نخست امسال، علی رغم وجود ویروس کرونا، نزدیک به چهار هزار نفر مراجعه کننده داشته ایم که اغلب آنان از مرکز مشاوره پلیس فتا، مشاوره  دریافت کرده اند و کمتر از نصف آنان تبدیل به پرونده شده اند؛ که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که سه هزار و ۹۳۶ نفر بوده اند، تغیییر چندانی نکرده است.
وی با اشاره به اینکه آرایش دشمن در میدان های متعدد فضای مجازی آرایش جنگی است، اذعان داشت: دامن زدن به شایعات در فضای مجازی و پرداختن کاربران به مسائل غیر تخصصی  و تغییر دادن سبک زندگی در آن فضا، باعث گرفتار شدن به توهم “برخورداری از دانایی بالا” در فضای مجازی و در نتیجه اظهار نظر در هر مسئله ای شده است.
محمودی با بیان اینکه باید گام ها در فضای مجازی مدبرانه، حکیمانه و عالمانه باشد، تصریح کرد: با فرهنگ سازی و تربیت دینی و اخلاقی و ارتقاء سواد سایبری نباید اجازه دهیم دشمنان ما یا افراد بزهکاری که در فضای مجازی با منظورهای خاصی محتوا تولید می کنند، به منظور خود برسند.
وی با بیان اینکه جلوی بدگویی و تهمت در فضای مجازی باید با فرهنگ سازی و تربیت معنوی گرفته شود، خاطرنشان کرد: امروزه تهمت زدن، بدگویی کردن، ضعف کوچکی را بزرگ کردن و… در فضای مجازی به یک عادت رفتاری ناپسند تبدیل شده است که این امر باعث از بین رفتن آبروی مومن می شود؛ طوریکه به فرض خودشان از گم نامی استفاده می کنند تا هویتشان معلوم نشود.
محمودی با تاکید بر اینکه بر اساس باورهای دینی ما، هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی، خداوند در همه جا حضور دارد و شاهد اعمال ماست، تصریح کرد: البته قانون راهکارهای پی جویی موثر و فنی خود را دارد و بعضی کاربران  گمان نکنند که هویت آنان پنهان و مورد پیگیری و پی جویی سایبری قرار نخواهند گرفت و این هشداری است برای کسانی که در فضای مجازی، مرتکب برخی جرایم و یا مزاحمت به برخی شهروندان می شوند.
وی بنابر نظر رهبر انقلاب، ترویج انقلاب اسلامی در فضای مجازی را مهم تر از فضای حقیقی دانست و خاطرنشان کرد: بنابر اهمیت موضوع و در جهت پیشگیری از جرم و اقدامات لازم در حوزه جرایم سایبری، پلیس مطلوب شایسته اسلامی در آذربایجان شرقی کارشناسان فتا استان، کار فرهنگی و جهادی در زمینه های متعدد آگاه سازی عمومی، مشاوره ای و مبارزه ای انجام داده است.

رسانه ها، افسران حوزه جنگ نرم

رییس پلیس فتا استان رسانه ها را افسران حوزه جنگ نرم و یاوران پلیس فتا دانست و تصریح کرد: باید همه کاربران فضای مجازی اعم از سازمان ها و نهاد ها، پلیس، متولیان فضای مجازی، افسران حوزه جنگ نرم که رسانه ها و خبرنگاران و مطبوعات هستند، با هم هماهنگ باشیم و با پلیدی ها و ناهنجاریها در تمامی زمینه ها برخورد و مقابله نماییم.
وی افزود: هم برای کنترل جرم و هم خنثی سازی توطئه های افرادی که در فضای مجازی با اهداف متعدد، جنگ ذهنی و ادراکی راه انداخته اند و دنبال تولید محتواهای غالب برای تغییر اندیشه ها هستند؛ امروزه  واقعا به یک کار جهادی در حوزه فرهنگ رسانه نیازمندیم و این امر میسر نمی شود مگر اینکه احساس مسئولیت در همگان نهادینه شود
رئیس پلیس فتا  ضمن توصیه به کاربران مبنی براینکه مراقب تصویرسازی ناامید کننده برخی صفحات و کانال های شبکه های اجتماعی در فضای مجازی باشند، اظهار داشت: نباید خود را در معرض هر محتوایی قرار دهیم، چرا که در زمان حال، عرصه فضای مجازی به یک جنگ مبهم تمام عیار تبدیل شده است وتشخیص حق و باطل نیاز به بصیرت و آگاهی دارد.

زنان بیشتر از مردان قربانی فضای مجازی

بالاترین مقام پلیس فتا استان با بیان اینکه اغلب زنان بیشتر از مردان در بزه دیدگی جرایم سایبری هستند، چون اوقات بیشتری را در فضای مجازی سپری می کنند، تصریح کرد: این امر پیامی را برای ما دارد که خیلی از جرایم ممکن است کانون خانواده را تحت تاثیر قرار دهد و اغلب خانوده ها هم به واسطه استفاده از تلفن همرا با یک سری مشکلات مانند بدبینی ها سوء ظن و… مواجه هستند که توصیه می کنم در استفاده از فضای مجازی، آگاهانه حرکت کنند و قطعا پلیس فتا هم مقتدرانه در فضای مجازی نظارت  و جرایم را کنترل می کند.
محمودی با بیان اینکه مولفه های مختلف و متعددی رابطه معناداری با جرم دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال در فضای حقیقی، بیکاری عاملی برای افزایش جرم محسوب می شود و در فضای مجازی نیز نبود سواد سایبری رابطه معناداری با جرم در فضای مجازی دارد.

منبع: نصر