به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود بهبودی در جلسه هم اندیشی هموارسازی مسیر توسعه استان که با حضور نمایندگان تبریز و شهرستان های استان برگزار شد اظهار کرد: جمعیت آذربایجان شرقی در مرز چهار میلیون نفری قرار دارد ولی نرخ رشد جمعیت استان پایین تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان یک درصد و میانگین نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲ درصد است، افزود: سهم جمعیتی استان از ۶ درصد به ۴.۹ درصد کاهش یافته و در آینده نیز این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

بهبودی یادآور شد: اصلی ترین تراکم جمعیتی استان مربوط به متولدین دهه ۶۰ و سنین بین ۲۵ تا ۳۵ سال است.

نرخ بیکاری استان اغلب از میانگین کشوری کمتر است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کشور و استان را به ترتیب ۴۰ و ۴۲ درصد اعلام و اضافه کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور و استان نیز در سال ۹۸ به ترتیب ۱۰.۶ و ۱۰ درصد بوده است.

بهبودی متذکر شد: نرخ بیکاری استان اغلب از میانگین کشوری کمتر است؛ چرا که چسبندگی به خاک در این منطقه بسیار کم بوده و نیروی کار اگر کاری در استان پیدا نکند برای یافتن شغل به جاهای دیگر می رود و بدین ترتیب موج مهاجرت از استان هر روز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان ساخت: برخلاف انتظار سهم تولید، درآمد و بهره وری آذربایجان شرقی تنها ۷۲ درصد میانگین کشور بوده و ریشه فقر و مهاجرفرستی استان نیز همین واقعیت است و تا زمانی که سرمایه گذاری های کلان مورد انتظار که افزایش دهنده تولید و درآمد است، در استان اتفاق نیفتد وضعیت به همین منوال خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه صحبت های خود به اهداف بنیادین توسعه استان اشاره و دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین المللی بویژه حوزه قفقاز، حصول به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت های مزیت دار، حفظ پایداری محیط زیست و تعادل سرزمین، انعطاف پذیری قابلیت های توسعه ای مناطق و رفع محتومیت فضایی را از جمله این اهداف برشمرد.

بهبودی اذعان داشت: ۸۰ درصد جمعیت استان و حجم قابل توجهی از صنایع، فعالیت ها و زیرساخت ها در نیمه غربی استان تمرکز یافته اند؛ در حالی که نیمه شرقی محروم استان قابلیت های مطلوبی از لحاظ منابع طبیعی، آب، جنگل و پتاسیل های توسعه ای دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: در چشم انداز توسعه استان، آذربایجان شرقی مهد تحول خواهی، بازارگاه تجار و نگین صنعت ایران و سرزمین زیست بوم های متنوع است.

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه های سند تدبیر توسعه

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تدوین و اجرای سند تدبیر و توسعه استان اشاره و اضافه کرد: تجربه های جهانی نشان می دهد برنامه ریزی متمرکز و جامع چندان کارآمد نبوده و رویکردهای جدید به سمت عدم تمرکز و برنامه ریزی برحسب هسته های کلیدی، تعریف قطب ها و تمرکز بر پیشران ها حرکت می کند.

این اقتصاددان یادآور شد: در برنامه ششم هم که برنامه جامع مسئله محور نام گرفته همان تمرکز بر هسته های کلیدی است که بر ۳۰ مسئله محوری کشور تکیه دارد.

بهبودی اعلام کرد: در آذربایجان شرقی نیز سعی داریم انرژی خود را روی ۱۴ هسته کلیدی سند تدبیر توسعه استان و ۶۸ پروژه اولویت دار ذیل این هسته ها متمرکز کنیم که این پروژه ها در مجموع ۴۰ درصد پیشرفت داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی سیستم زیرساخت اطلاعات مکانی استان ابراز داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سهم داده های مکانی تاثیرگذاری بر امر تصمیم گیری بیش از ۸۰ درصد کل داده ها است.

وضعیت اعتباری استان آذربایجان شرقی

بهبودی به وضعیت اعتبارات استان نیز اشاره و تصریح کرد: مجموع اعتبارات استان در سال ۹۸ رقم ۱۷۹۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی توضیح داد: سهم اعتبارات مصوب استان از کل اعتبارات توزیع شده بین استان ها طی سال های ۸۴ تا ۹۷ روند نزولی را نشان می دهد و از سال ۹۷ به بعد روند اصلاحی را در سهم بودجه استان شاهد هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سهم استان از کل اعتبارات قانون بودجه در سال ۱۳۸۴، حدود ۴.۶۳ درصد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۴.۰۵ درصد تنزل یافته است.

در این جلسه نمایندگان تبریز و شهرستان های استان به تشریح نکته نظرات خود در خصوص توسعه و بیان مسائل استان و مشکلات حوزه انتخابیه پرداختند.

از جمله محورهای بیان شده توسط این نمایندگان لزوم توجه به بازگشت سهم شهرستان ها از درآمد معادن، تکمیل سد هشترود و سدهای نیمه تمام شهرستان ها، جاده های اهر- هریس و اهر- کلیبر، توانمندسازی روستاها، مشارکت دادن نمایندگان در تدوین برنامه هفتم توسعه، توجه به احیای حق و حقوق استان توسط مدیران ارشد، توجه به امر سرمایه گذاری در معادن مس، آلومینا و سنگ های تزئینی و تعریف ردیف های بودجه برای توسعه راه آهن تبریز- باکو در مسیرهای تعریف شده بود.

منبع: فارس